Nieuwe gebouwenpagina's: focus op toegankelijkheid

In één oogopslag zichtbaar hoe bereikbaar en toegankelijk een gebouw is

De online informatie over de gebouwen van de Universiteit Utrecht is vernieuwd. Een toegankelijke universiteit voor studenten, medewerkers en bezoekers met een beperking staat namelijk hoog op de agenda. Bezoekers moeten weten wat ze kunnen verwachten als ze een gebouw van de universiteit bezoeken, zeker als een bezoeker een beperking heeft. De UU stimuleert diversiteit en inclusie binnen het onderwijs, onderzoek en de organisatie.

De gebouwenpagina’s op de website en studentensite van de UU kregen de afgelopen maanden een make-over. Op de nieuwe pagina’s is in één oogopslag zichtbaar hoe bereikbaar en toegankelijk een gebouw is. Je leest bijvoorbeeld meer over de locatie van voorzieningen zoals een gehandicaptentoilet of kolfruimte, contactgegevens voor assistentie en eventuele minder goed toegankelijke ruimten. Om een duidelijk beeld te krijgen, zijn per gebouw meerdere foto’s toegevoegd.

Duidelijke informatievoorziening
Govert-Jan Slob, webredacteur bij de directie SO&O, sprak met meerdere studenten en medewerkers met een beperking over hun wensen voor de gebouwenpagina’s. Een student in rolstoel vertelt: “Het gehandicaptentoilet vinden is soms al lastig. Laat staan er achter komen dat de deur eerst nog door de portier geopend moet worden.’’Het is daarom belangrijk om bezoekers van goede informatie te voorzien voordat ze naar een gebouw komen. Zo weten ze van tevoren precies waar ze aan toe zijn en waar ze eventueel rekening mee moeten houden.

De hoofdingang van het Educatorium

Toegankelijke gebouwen
De UU doet er alles aan om gebouwen toegankelijk(er) te maken. Nieuwbouwprojecten voldoen aan speciale richtlijnen rondom toegankelijkheid. Binnen bestaande panden inventariseert de directie Vastgoed en Campus welke knelpunten er zijn en wat hiervoor de beste oplossing is. We betrekken hierbij gebruikers met bijzondere behoeften, zoals het Platform Onbeperkt Studeren. Op die manier werken we toe naar een vitale omgeving voor iedereen.

Meer informatie
Wil je meer weten over de nieuwe gebouwenpagina’s? Neem dan gerust contact op met Govert-Jan Slob. Voor het wijzigen of aanvullen van informatie kun je terecht bij het communicatieteam van Vastgoed en Campus, bereikbaar via communicatievenc@uu.nl.