Neerlandici publiceren crowdsourced database van romanpersonages

Neerlandici aan de Universiteit Utrecht hebben een crowdsourced database gepubliceerd over romanpersonages uit Nederlandstalige romans. Via het deze week gelanceerde online platform de Personagebank kunnen lezers meehelpen aan onderzoek naar diversiteit in Nederlandstalige literatuur.

Onderzoek en website

De Personagebank is een crowdsourced, open database van personages uit Nederlandstalige romans. De website is ontwikkeld door Lucas van der Deijl, student in de onderzoeksmaster Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Utrecht. Onder leiding en op initiatief van dr. Saskia Pieterse (Nederlandse taal en cultuur) deed hij met medestudenten Roel Smeets en Marion Prinse onderzoek naar de diversiteit onder bijna 1200 personages in 170 Nederlandstalige romans. De resultaten van dit onderzoek zullen verschijnen in het Journal of Dutch Literature en vormen de basis voor de Personagebank. Doel van het project is om de diversiteit van de Nederlandse literatuur te tonen en veranderingen van literaire representaties door de jaren heen te begrijpen.

Eerste resultaten

Wat voor cijfers rollen er zoal uit de Personagebank? Wat valt er concreet te zien wanneer we deze gegevens nader onderzoeken? In antwoord op deze vragen biedt de Personagebank een pagina waarop een aantal eerste bevindingen worden gepresenteerd in kleurrijke tabellen en grafieken. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld zien dat de opleidingsgraad van mannen en vrouwen verschilt: vrouwen zijn minder vaak hoogopgeleid en vaker laagopgeleid dan mannelijke personages. Bovendien is het opleidingsniveau bij vrouwen in meer gevallen onbekend. Kennelijk is die eigenschap voor de karakterschets van vrouweiljke personages minder betekenisvol. Onder de andere uitgelichte resultaten is ook een interactieve wereldkaart waarop de woonplaatsen van alle romanpersonages in een oogopslag te zien zijn - Van Seoul tot Zwevegem en van Amsterdam tot Port-au-Prince.

Kaart Personagebank: woonplaatsen van romanpersonages