Mirko Tobias Schäfer pleit voor meer ethiek in data-analyse

Big data© iStockphoto.com/peterhowell

In Binnenlands Bestuur merkt dr. Mirko Tobias Schäfer (Utrecht Data School) op dat er door bestuurders geregeld misbruik wordt gemaakt van de schijnbare objectiviteit die een datavisualisatie biedt. Hij pleit voor meer ethisch bewustzijn bij bestuurders in de omgang met data.

Dr. Mirko Schäfer

Ethisch bewustzijn

Op steeds grotere schaal zetten gemeenten big data in als basis voor besluitvorming. Maar die informatie is vaak allesbehalve neutraal, stelt Schäfer samen met Kamerlid Kees Verhoeven (D66). Er moet meer bewustzijn bij de overheid komen rondom het werken met data, vindt Schäfer. "Bestuurders maken zich met data-toepassingen vooral druk over of ze wel aan de wetgeving voldoen. Bijna altijd gaat dat alleen over privacy en maar zelden over de complexe problemen erachter die de technologie kan creëren."

DEDA

De technologie en ons gebruik ervan veranderen veel sneller dan de wet, waarschuwt Schäfer. "Let ook op normen en waarden, op ethische kwesties waar nu nog geen wettelijke regels voor bestaan." Om aan dat ethisch bewustzijn bij te dragen ontwikkelde hij met de Utrecht Data School de zogenaamde Data Ethics Decision Aid (DEDA). DEDA helpt data-analisten, projectmanagers en beleidsmakers om ethische problemen in dataprojecten, datamanagement en databeleid te herkennen.