Menno Lievers in NRC: "Hoe filosofie te populariseren zonder te vulgariseren?"

In de hedendaagse samenleving is een steeds grotere rol weggelegd voor de publieksfilosoof. Grote levensvragen worden niet langer eenzaam overpeinsd, maar besproken in Filosofie Magazine, bij The School of Life, en tijdens de Maand van de Filosofie. NRC Handelsblad wijdde een artikel aan de vraag of het tijd is dat universiteiten een Master publieksfilosofie gaan aanbieden. Dr. Menno Lievers (Filosofie) uit in het stuk zijn bedenkingen.

Menno Lievers
Dr. Menno Lievers

Lievers vraagt zich af of het wel zo zinvol is om een Master aan te bieden die studenten opleidt tot publieksfilosoof. Volgens Lievers kan een dergelijke opleiding misschien beter worden aangeboden buiten de universiteit, aangezien publieksfilosofen zich vaak juist verre van academisch taalgebruik willen houden. Ook vraagt hij zich af: "Hoe filosofie te populariseren zonder te vulgariseren?" Volgens Lievers is het niet per definitie wenselijk om filosofische vraagstukken al te gemakkelijk uit te leggen - dat gaat vaak ten koste van nauwkeurigheid. Je kunt ingewikkelde filosofische gedachten ook uitleggen op een preciezere manier, aldus de filosoof.