Mee in de wijk met ‘COVID-19 & Society’

De Apollodreef in Overvecht in ca. 1968. Foto: Frans van Rooden (CC BY-SA 4.0)

Het gemiddelde aantal gezonde levensjaren ligt in de Utrechtse wijk Overvecht maar liefst vijftien jaar lager dan in het nabijgelegen Tuindorp. Hoe komt dit? Met deze vraag in gedachten gingen studenten van de keuzecursus ‘COVID-19 & Society’ in Overvecht het gesprek aan met bewoners bij Buurtcentrum De Boog en Buurtkamer De Klomp.

Gezondheid van de gemeenschap

Tijdens de excursie leerden de studenten welke rol een buurtcentrum speelt bij het ondersteunen van een wijk en het vroegtijdig signaleren van gezondheidsproblemen. Ze zagen onder andere dat een buurtcentrum niet alleen helpt bij belastingaangifte en kledingreparatie, maar ook actief bijdraagt aan het bevorderen van de gezondheid van de gemeenschap.

In Overvecht leven veel mensen op of net onder de armoedegrens, wat een negatieve invloed heeft op hun gezondheid. Dit komt enerzijds door de stress die voortkomt uit hun leefomstandigheden en anderzijds doordat veel bewoners een lager opleidingsniveau hebben en moeite hebben met het gezondheidssysteem. Ze hebben vaak moeite met het begrijpen van informatie of hebben geen toegang tot internet om aanvullende informatie op te zoeken. Bovendien speelt schaamte een belangrijke rol, waardoor ze vaak niet alles durven te vertellen of te vragen.

Tijdens hun gesprekken met bezoekers van het buurthuis konden de studenten over deze thema’s van gedachten wisselen, wat hen een inkijkje gaf in een andere leefwereld dan waarin ze normaal verkeren. Zo kregen de studenten inzicht in de uitdagingen op het gebied van gezondheid in een wijk en leerden ze over lokale initiatieven die de problemen aanpakken.

Namens de studenten willen we graag het buurtcentrum en de buurtkamer bedanken voor hun gastvrijheid. Het bezoek zal ongetwijfeld bijdragen aan het begrip van de bredere impact van COVID-19 op gemeenschappen en de rol die de studenten als professionals kunnen gaan spelen bij het bevorderen van gezondheid en welzijn.