Matthieu Brinkhuis benoemd tot Opleidingsdirecteur Onderwijs voor Professionals

Matthieu Brinkhuis is universitair docent Applied Data Science aan de faculteit bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht. Onlangs is hij benoemd tot Opleidingsdirecteur Onderwijs voor professionals.

Mathieu Brinkhuis

Hoe bent u opleidingsdirecteur geworden?

Ik doe al coördinerend werk voor de cursus Applied Data Science. Wat denk ik de doorslag heeft gegeven is het verzoek vanuit de Rijksoverheid of we een cursus op het gebied van Artificial Intelligence wilden geven. Ik heb een keer met die mensen gesproken en toen met enige bravoure gedacht: Ik schrijf gewoon een cursusvoorstel.

Dat viel dusdanig in goede aarde dat ze het bijna 1-op-1 overgenomen hebben en mij ook gevraagd hebben die cursus te organiseren. Dat was het begin. Later volgden nog een paar cursusverzoeken. En toen kwam de vraag: Als wij nu meer aan extern onderzoek gaan doen en Onderwijs voor Professionals-cursussen organiseren, dan moeten wij dat als departement goed gaan organiseren en bleek er behoefte aan een opleidingsdirecteur.

Waaraan merkt u dat er iemand van Rijksoverheid in de klas zit en niet een masterstudent?

In zo’n cursus zitten professionals die er ontzettend veel zin in hebben. In dat enthousiasme zit ook een eis: Ze willen goed onderwijs. Het moet goed verzorgd zijn, ze vragen veel. Dus het vraagt ook echt wat anders van een docent.

Wat maakt dit voor u als docent interessant?

Wat ik leuk vind: Om mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn te kunnen voorzien van kennis. Hun motivatie te triggeren en te voeden.

Niet alléén aan kennisoverdracht doen

Juist. Achter kennisoverdracht zit ook een belofte dat je daar van alles mee kan. Ik geef een vak op het gebied van data science. Een vakgebied in beweging. Dat opent allerlei mogelijkheden voor het schrijven van je scriptie, baankansen en de ontwikkeling van je carrière. Het is leuk om mensen die tools in handen te geven. Hier kan je iets mee bouwen én iets mee onderzoeken. Of het nu wetenschap is, of later in het bedrijfsleven, je gaat er wat aan hebben.

Hoe ziet u de toekomst van Onderwijs voor Professionals?

In snel ontwikkelende vakgebieden is de noodzaak enorm om je leven lang te leren en je blijvend te laten onderwijzen. Hier is een maatschappelijke taak voor de universiteit weggelegd. Hier zit groei. Aan ons de uitdaging: Hoe gaan wij als universiteit, samen met vakgenoten van andere universiteiten en maatschappelijke partners onze kennis gericht bundelen tot een kwalitatief aanbod waar de samenleving wat aan heeft.

Hoe zou u het inrichten?

Als ik het zou mogen zeggen, dan komen onze Onderwijs voor Professionals-activiteiten goed tot hun recht in onze expertisegebieden. Daar gaan onderzoek en onderwijs hand in hand.

Op die manier is kennis niet vluchtig, maar beklijft het

In het interfacultaire focusgebied Applied Data Science werken veel onderzoekers met state-of-the-art kennis uit verschillende wetenschappen. Stel dat we een cursus op dit gebied geven bij de Rijksoverheid. Dan zou ik naast het onderwijstraject ook een onderzoekstraject op willen zetten waarin medewerkers bijvoorbeeld in deeltijd kunnen promoveren.

Op die manier is kennis niet vluchtig, maar beklijft het, zowel binnen de organisatie als de universiteit.