Masterscriptie over "salary caps" in het Europese voetbal bekroond met Scriptieprijs Sport en Recht

Hugo Wolterink wint scriptieprijs
Mr. Ella Adriaanse en prijswinnaar Hugo Wolterink.

Hugo Wolterink, afgestudeerd in het masterprogramma Onderneming en Recht aan de Universiteit Utrecht, heeft de Prof. Mr. N.J.P. Giltay Veth scriptieprijs 2019 gewonnen. Hij schreef zijn masterscriptie over salary caps in het Europese voetbal en onderzocht de (on)mogelijkheden van een meer competitieve balans in het licht van de EU-regels omtrent vrij verkeer van werknemers en omtrent mededinging.

De jury prees Wolterinks duidelijke opzet, heldere conclusie en uitvoerige noten en vond het naar eigen zeggen "interessant dat Wolterink zijn onderzoek niet heeft beperkt heeft tot Nederland en Europa." Aan de prijs, die wordt uitgereikt sinds 1993, is een geldbedrag verbonden van duizend euro. Prof.mr. N.J.P. Giltay Veth was een voetbaljurist, die jarenlang bij de KNVB werkte en was ook de eerste hoogleraar Sport en Recht in Nederland, aan de Universiteit Leiden. In 2001 is hij overleden. De prijs met zijn naam wordt jaarlijks uitgereikt door de Vereniging voor Sport en Recht voor de scriptie die een belangwekkende bijdrage levert op het gebied van sport en recht.

De jury bestond uit mr. Ella C.B. Adriaanse, mr. Mark J.M. Boetekees en mr. Harro J.A. Knijff. De scriptie zal binnenkort te downloaden zijn op de website van de Vereniging voor Sport en Recht.
Hugo Wolterink behaalde zijn mastertitel Onderneming en Recht in de zomer van 2019 aan de Universiteit Utrecht. Hij studeerde hiervoor ook af in de bachelor Rechtsgeleerdheid in Utrecht en is inmiddels werkzaam bij Van Benthem & Keulen.