Master student Lars Killian wint Unilever Research Prijs 2021

Lars Killian, Master student Nanomaterials Science, wint dit jaar een van de Unilever Research prijzen. Unilever reikt deze prijs elk jaar uit aan 13 Masterstudenten die excellent onderzoek hebben geleverd op het gebied van de VN Sustainable Development Goals.

Lars omschrijft zijn onderzoek als volgt: “Voor opslag en transport van waterstof is het voordelig om de waterstof te binden aan een ander molecuul en de waterstof weer vrij te maken wanneer de pure waterstof nodig is. Ik heb een nieuwe katalysator ontwikkeld voor dit type reacties en kwam er toen achter dat de katalysator zelf al op een verrassende manier met waterstof reageert.”

Dit sluit mooi aan bij een van de VN Sustainable Development Goals (nummer 7): “Zowel de katalysator die we hebben ontwikkeld als wat we geleerd hebben over diens reactiviteit kan bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie katalysatoren die helpen om veilige opslag en transport van waterstof efficiënter te maken. Waterstof kan worden gemaakt uit hernieuwbare energie en stoot alleen water uit wanneer het gebruikt wordt als brandstof. Op deze manier is ons onderzoek verbonden met de toegankelijkheid van schone en betaalbare energie.”

Volgens zijn supervisor Danny Broere is Lars een wetenschapper pur sang: “Ik heb niet eerder een student ontmoet die op zo’n heldere en grondige manier zowel wetenschappelijke problemen kan analyseren als over zijn bevindingen kan communiceren. Lars is daar echt uniek in.”

Lars is gestart aan de Universiteit van Utrecht met een bachelor Scheikunde en deed vervolgens een Master in Nanomaterials Science. Op dit moment werkt hij als promovendus in de Organic Chemistry & Catalysis group van het Debye Institute for Nanomaterials Science. Hij doet onderzoek naar de elektrochemische omzetting van koolstofdioxide in de groep van Arnaud Thevenon.

Gefeliciteerd Lars met het winnen van deze prijs!