Maak kennis met Sake Slootweg

Met ingang van oktober verlaat Tom Peijster de UU en krijgt het Open Science Programma een nieuwe communicatieadviseur: Sake Slootweg. De UCU-alumnus werkte de afgelopen vier jaar al voor de universiteit bij het Programma Duurzaamheid.

Sake Slootweg

Laten we bij het begin beginnen, wie is Sake Slootweg?

Ik ben eigenlijk nog steeds de UCU-student die alles en iedereen interessant vindt: mijn telefoon staat meestal afgestemd op nieuwspodcasts, met andere buren tuinier ik in het plantsoen voor mijn Rotterdamse flat en heb een paar jaar geleden een koksopleiding gedaan. Ik kook veel en schrijf daar krantencolumns over. Alhoewel ik mijn hele professionele leven al voor universiteiten werk, ervaar ik zelf dat ik werk aan brede maatschappelijke uitdagingen. Bij de Vrije Universiteit was dat de toegang tot de arbeidsmarkt voor studenten die de eerste zijn in hun gezin die gaan studeren bijvoorbeeld. Bij de UU was dat tot nu toe duurzaamheid.

Waarom wilde je bij het Open Science Programma komen werken?

Met de komst van fake news en klimaatontkenners begon me steeds meer dwars te zitten dat de positie van wetenschap in de samenleving onder druk lijkt te staan. Dat is misschien geen nieuwe ontwikkeling, maar ten tijde van Trump begon ik me daar ’s nachts in bed echt druk om te maken. Want juist de coronacrisis laat zien hoe belangrijk dit vertrouwen is om vooruitgang te boeken op de grote uitdagingen van deze tijd. Ik ben blij dat ik met mijn nieuwe baan bij het Open Science Programma de gelegenheid krijg om te werken aan dat vertrouwen en de positie van wetenschap in de samenleving. Hopelijk slaap ik ook beter.

Wat voor ervaring neem je mee?

Mensen op een originele manier bij elkaar brengen zodat nieuwe verbindingen ontstaan. Dat doe ik graag. Toen ik startte bij het Programma Duurzaamheid viel mij op hoe breed de UU-duurzaamheidsgemeenschap is, zonder dat die mensen elkaar kennen. Samen met mijn collega’s bedacht ik daarom dat er een groot duurzaamheidszomerfeest moest komen. Geen keurige borrel, maar een buurtfeest met muziek in de hooischuur van UU-boerderij de Tolakker. Dat had nog nooit iemand gedaan, maar wij behaalden ons doel; van klimaathoogleraar tot onderhoudsmonteur, iedereen ervoer, misschien wel voor het eerst dat ze samen werkten aan één ambitie.

Wat ga je doen bij het Open Science Programma?

Op basis van waar het programma nu staat denk ik dat ik kan bijdragen door Open Science nog breder en nog meer naar de mainstream van de universiteit te trekken. Ik ben ongelooflijk onder de indruk van de hoeveelheid mensen die al verbonden zijn met het onderwerp. Open Science staat al prominent in het nieuwe Strategisch Plan van de UU; maar de inbedding in de organisatie begint nu pas goed op gang te komen. Daar kan ik met communicatie een belangrijke rol spelen.

Waar hoop je dat Open Science over twee jaar staat?

Dat nog veel meer mensen dan nu al het geval is in hun onderbuik voelen dat Open Science een onomkeerbaar onderdeel is geworden van de dna van Universiteit Utrecht. En dat zij zonder dat daar een programma voor nodig is, invulling geven aan de ambities van Open Science in hun dagelijks werk.