Leonard Rutgers in het FD: de lijkwade van Turijn

Lijkwade van Turijn - Wikimedia Commons

Nu er steeds sneller nieuwere onderzoeksmethoden ontwikkeld worden, is het onvermijdelijk dat bij al die vooruitgang heilige huisjes sneuvelen. In zijn column in het Financieele Dagblad schreef prof. dr. Leonard Rutgers (Antieke cultuur) hoe zijn onderzoek naar de lijkwade in Turijn het nodige stof deed opwaaien onder archeologen.

Koolstofdatering

Toen Rutgers een paar jaar geleden met behulp van de radioactieve koolstofdateringsmethode C14 aan de slag ging in de catacomben van Rome, zorgden de resultaten van dat onderzoek internationaal voor de nodige opschudding. Rutgers: "Sommige collega's kregen het er Spaans benauwd van. Alles wat ze tijdens hun carrière over de oorsprong van de catacomben hadden beweerd, werd door mijn team in één keer van tafel geveegd."

Prof. dr. Leonard Rutgers

Van Jezus?

Wat was er nu zo schokkend aan de vondsten van Rutgers? Waar velen dachten dat het wel eens de lijkwade van Jezus zou kunnen zijn geweest, liet de koolstofdateringsmethode zien dat het object dateert uit de periode 1260 tot 1390. "Welke meestervervalser de doek dan wel heeft gefabriceerd, dat blijft nog altijd de grote onbeantwoorde vraag," aldus Rutgers.

Lees de hele column