Landelijke campagne: zorg jij dat het wordt onderzocht?

Gezamenlijke campagne universiteitsfondsen

Hoe verminder je de CO2-afdruk van je Instagrampost? Bepaalt je afkomst ook je toekomst? Kun je dementie beter voorkomen dan genezen? Hoe voorkom je dat zeedieren stikken in onze plastic soep? Vragen als deze zul je van 21 februari t/m eind maart voorbij zien komen in advertenties in landelijke dagbladen, op social media en in radiospotjes. Voor deze landelijke awareness-campagne hebben de 14 universiteitsfondsen in Nederland de handen ineen geslagen. Om zo aandacht te vragen voor het mogelijk maken van het grensverleggend onderzoek aan universiteiten en mensen op te roepen er financieel aan bij te dragen.

Samen sterker

Het Utrechts Universiteitsfonds steunt onderzoek en onderwijs aan de Universiteit Utrecht, dankzij giften van vele alumni en donateurs. Het is het oudste universiteitsfonds van ons land, maar niet het enige: elke Nederlandse universiteit heeft een fonds. In deze campagne bundelden zij hun krachten. Want om het onderzoek aan universiteiten mogelijk te maken worden filantropische giften steeds belangrijker. Iets waarvan velen – alumni, het grote publiek maar ook medewerkers bij universiteiten en studenten – zich niet bewust zijn. Met deze campagne informeren we mensen over het belang van onderzoek en over de noodzaak om hier financieel aan bij te dragen. De campagne bestaat uit onder meer advertenties in landelijke dagbladen, een social media campagne, campagnewebsite en radiospotjes ingesproken door Diederik Jekel.

Utrecht werft voor plasticvrije oceanen

Onder de paraplu van deze gezamenlijke campagne vraagt het Utrechts Universiteitsfonds aandacht en financiële steun voor het onderzoek naar plasticvrije oceanen. De enorme hoeveelheid plastic in de oceanen, afkomstig van ons afval, draagt jaarlijks bij aan de dood van 1,5 miljoen zeevogels, vissen, walvissen en schildpadden. Rondslingerende microplastics zijn ook een bedreiging voor onze eigen gezondheid. Utrechtse wetenschappers ontwikkelen een computertool die voorspelt waar en wanneer het plastic afval aanspoelt. Zo kunnen we wereldwijd beter plastic uit de oceaan opruimen.

Naar de campagnewebsite
Doneer aan plasticvrije oceanen