Lancering Burgerschapsproject voor en met scholieren uit het VO en MBO-studenten in aanloop naar de dag van de rechten van de mens

Femke den Boer (directeur Centrum voor Wetenschap en Cultuur), Tijn Pieren (directeur-bestuurder Stichting DOMunder) en Linda Rosink (directie Stichting Kopa). Foto: Paulus van Dorsten

Met de dag van de rechten van de mens in het vooruitzicht, gaven Stichting DOMunder, de Universiteit Utrecht en Stichting Kopa op 7 december de gezamenlijke aftrap voor een burgerschapsproject voor én met scholieren in Utrecht. Het doel van het project is om een verbinding te maken tussen wetenschap, kunst en erfgoed zodat leerlingen op de middelbare school hun eigen positie en stem binnen de maatschappij kunnen onderzoeken. In dit unieke co-creatieproject is het verborgen keizerlijke Paleis Lofen de inspiratie. De leerlingen gaan terug naar de plek waar Utrechters burger werden.

Foto: Paulus van Dorsten

Op dit moment wordt er op veel plekken geëxperimenteerd op het gebied van democratie en nieuwe vormen van burgerbetrokkenheid, zoals bijvoorbeeld met een burgerberaad in de gemeente Utrecht waar jongeren van 14 jaar worden betrokken in het gesprek. Vanuit het voortgezet onderwijs is er vraag naar nieuwe vormen van burgerschapsonderwijs met thema’s als inspraak, democratie, recht.

In Utrecht ligt een erfgoedlocatie die thema’s als inspraak, democratie en recht belichaamt. In Paleis Lofen krijgt Utrecht in 1122 stadrechten. De impact van stadsrechten op de inwoners van de stad is groot. Er ontstaat meer burger-inspraak door de start van een ontwikkeling naar een eigen bestuur en  rechtspraak in een eigen rechtbank. Om dit verhaal te vertellen en de vertaalslag naar burgerschapsonderwijs te maken, draagt de Universiteit Utrecht kennis en expertise aan vanuit verschillende wetenschappelijke perspectieven om de onderzoekende houding van jongeren te vergroten. Stichting Kopa beschikt over de werkvormen en de creativiteit om jongeren te helpen bij het aanzetten van hun kunstenaarsmindset om zo hun stem en visie te ontwikkelen over hun positie als burger in de maatschappij.

Participatie als kern van burgerschap

Foto: Paulus van Dorsten

Binnen verschillende werksessies denken erfgoedexperts, wetenschappers, kunstenaars en leerlingen samen na over de vorm van het programma en over het concept van burgerschap en democratie. Na de co-creatie-sessies wordt het onderwijsprogramma verder ontworpen voor jongeren, waarna het getest wordt in de praktijk. De partners willen op deze manier bijdragen aan de versterking van burgerschap in de samenleving, aansluitend bij doelstellingen van de dag van de rechten van de mens.

Meedoen?

Historicus Saskia Stevens, antropoloog Coco Kanters en filosoof Naomi van Steenbergen zijn vanuit hun wetenschappelijke expertise op dit moment al betrokken bij dit burgerschapsproject. Wil je meer weten? Of heb je interesse om vanuit jouw onderzoek bij te dragen? Stuur dan een mailtje naar projectleider en programmamaker Erwin Maas (e.j.w.m.maas[at]uu.nl, waarbij je [at] vervangt door @.