Koninklijke onderscheiding voor Janneke Plantenga

Burgemeester van Culemborg en Janneke Plantenga
Burgemeester van Culemborg en emeritus hoogleraar Janneke Plantenga. Foto: Ivar Pel.

Tijdens haar officiële afscheid van de Universiteit Utrecht, maandag 18 september, is hoogleraar en decaan Janneke Plantenga benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Gerdo van Grootheest van haar woonplaats Culemborg reikte haar de koninklijke onderscheiding uit, na haar afscheidscollege. Ze kreeg de onderscheiding voor haar inzet voor de sociaal-economische positie van vrouwen en haar inzet voor gelijkheid, diversiteit en inclusie. Haar afscheidscollege ging over de economie en politiek rond kinderopvang en droeg de titel 'De wet, het kind en de rekening'.

Plantenga was sinds 1985 verbonden aan de Universiteit Utrecht en de laatste acht jaar was ze decaan van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie. Na een bijzonder hoogleraarschap aan de Rijksuniversiteit Groningen is Plantenga benoemd tot hoogleraar 'Economie van de Welvaartsstaat' aan de Universiteit Utrecht. Ze was was sinds 2020 ook de eerste Diversity Dean van de Universiteit Utrecht, een functie om gelijheid, diversiteit en inclusie aan de universiteit te verbeteren.

Veelgevraagd expert

Naast het regelmatig publiceren van wetenschappelijke artikelen werd ze vanwege haar deskundigheid gevraagd door maatschappelijke organisaties en (landelijke) bestuurders. Zo adviseerde ze onder andere de kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid over kinderopvang. En is ze regelmatig in de media als het gaat om onderwerpen als ongelijke beloning, flexibele arbeidsrelaties, de ‘deeltijdklem’, kinderopvang en arbeidsmarktparticipatie.