Klokhuis Wetenschapsprijs voor Utrechts onderzoek naar tweetaligheid in Friesland

Taalwetenschapper aan de Universiteit Utrecht Evelyn Bosma is, samen met collega Naomi Nota, de winnaar van de Klokhuis Wetenschapsprijs. De wetenschappers gaan het komend jaar met het populaire kinderprogramma een aflevering maken over hun onderzoek naar het effect van tweetaligheid op de (taal)ontwikkeling van Friese kinderen.

Evelyn Bosma

Met de Klokhuis Wetenschapsprijs wordt elk jaar interessant en relevant wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 tot 12 jaar bekroond. Samen met collega Nota zat Bosma zondagmiddag klaar voor de (digitale) bekendmaking door Klokhuispresentatrice Janouk Kelderman. Bosma: “Natuurlijk juichten we toen we als winnaar werden aangewezen. Ik zag naderhand terug dat Naomi en ik bij de bekendmaking overgoten werden met digitale confetti: erg geinig.”

Meer dan een kwart van de stemmen

Bosma onderzoekt of Fries-Nederlandse tweetalige kinderen bij het lezen gebruikmaken van de overlap tussen hun twee talen. Naast haar onderzoek waren er nog negen andere projecten genomineerd. 4086 kinderen brachten een stem uit. Niet minder dan 1055 van die stemmen waren voor Bosma’s onderzoek. Bosma: “Het lijkt erop dat Friese kinderen massaal zijn gaan stemmen.”

Ook het Jeugdjournaal besteedde aandacht aan de uitverkiezing van Bosma's onderzoek

Dankwoord

In haar dankrede bedankte Bosma de Friese kinderen op Friese scholen voor deelname aan haar onderzoek. “En ik wil ook heel graag Marrit Jansma bedanken, onze onderzoeksassistent die het grootste deel van de kinderen in Friesland aan de testen heeft onderworpen. Naomi en ik stonden bij de uitreiking wel te shinen, maar het onderzoek was zonder Marrit niet zo goed gelukt.”

Jeugdjournaal en Omrop Fryslân

Dat Bosma de Klokhuisprijs gewonnen heeft is niet onopgemerkt gebleven. Het Jeugdjournaal besteedde kort aandacht aan de uitreiking (vanaf 3 minuut 40). Ook kwam haar onderzoek voorbij op nieuwssites als nu.nl. En uiteraard mochten berichten in de Leeuwarder Courant en op de website van Omrop Fryslân niet ontbreken. Laatstgenoemd artikel is ook te lezen in het Fries.