K.F. Hein Fonds kent subsidies toe aan zes universitaire projecten op het gebied van volksgezondheid

Zes Life Sciences projecten van de Universiteit Utrecht hebben onlangs subsidie gekregen van het K.F. Hein Fonds. Ons eigen Utrechts Universiteitsfonds en het K.F. Hein fonds onderhouden al jarenlang een warme band. Onder meer coördineren de fondsenwervers van het Utrechts Universiteitsfonds jaarlijks een subsidie-aanvraag voor universitaire projecten op het gebied van Volksgezondheid. Hieruit volgen nu deze toekenningen.

Het K.F. Hein Fonds is een Utrechts vermogensfonds dat Utrechtse initiatieven steunt die van belang zijn voor (de regio) Utrecht. Het fonds verleent al vele jaren subsidie aan bijzondere projecten van de Universiteit Utrecht. Fondsenwervers van het Utrechts Universiteitsfonds helpen wetenschappers en universitaire medewerkers bij het doen van een kansrijke aanvraag. Voor projecten op het gebied van volksgezondheid gebeurt dat via een gecoördineerde aanvraag.

Fantastisch dat dit jaar weer zes bijzondere universitaire onderzoeken door kunnen gaan. Zoals bijvoorbeeld een onderzoek naar de mentale gezondheid van MBO-studenten in coronatijd.

Profielfoto Lothar Blom
Lothar Blom, fondsenwerver Utrechts Universiteitsfonds

Deze zes projecten krijgen nu steun van het K.F. Hein Fonds:

1. Algen en 3D bioprinten – Prof. dr. ir. Jos Malda – Life Sciences - UMC Utrecht

Onderzoek naar het mogelijk combineren van algen met 3D-technieken om zo de stap te kunnen maken naar het bioprinten van grotere weefsels zoals kraakbeen, hart en lever.

2. Holmium tegen hersentumoren – Dr. Bas van Nimwegen – Life Sciences - Faculteit Diergeneeskunde

Onderzoek naar een nieuwe behandelmethode voor hersentumoren bij dieren en mensen met radioactieve holmium-bolletjes, onder begeleiding van CT- of MRI-scans.

3. Mentale gezondheid MBO-studenten in coronatijd – Dr. Gonneke Stevens – Dynamics of Youth

Hoe herstellen MBO-studenten van de mentale problemen die zij in de corona-periode rapporteerden? Een onderzoek naar hun mentale gezondheid, dat zal plaatsvinden ná de grootschalige vaccinatiecampagne.

4. Zeldzame kanker bijniermerg – Dr. Sara Galac – Life Sciences – Faculteit Diergeneeskunde

Onderzoek naar Feochromocytoom, een zeldzame vorm van kanker in het bijniermerg, die zowel bij honden als bij mensen voorkomt.

5. Immuuntherapie voor kanker – Dr. Karijn Suijkerbuijk – Life Sciences – UMC Utrecht

Onderzoek naar darmbacteriën (microbioom) bij immuuntherapie: voorspellen wie welke bijwerkingen krijgt en kan het microbioom zo beïnvloed worden dat de therapie beter wordt verdragen?

6. Hersenletsel bij kinderen – Dr. Tanja Nijboer – Life Sciences – Faculteit Sociale Wetenschappen

Onderzoek naar inzet Virtual Reality Serious Game bij herstel na hersenletsel. Voor dit project werft het Utrechts Universiteitsfonds ook fondsen bij alumni via haar jaarlijkse Doorgeven-campagne.

Utrechts Universiteitsfonds

Het Utrechts Universiteitsfonds is het goede doelenloket van onze universiteit en werft en beheert filantropische giften voor de Universiteit Utrecht. Alumni, (oud-)medewerkers en andere betrokkenen doneren aan wetenschappelijk onderzoek en onderwijs, of aan het behoud van het academisch erfgoed en een levendig studieklimaat. Het fonds helpt ook bij fondsenwerving anders dan via de reguliere academische geldstromen. Bijvoorbeeld door het adviseren bij en doen van subsidie-aanvragen bij andere vermogensfondsen of door het begeleiden van fondsenwerving bij bedrijven.