Je cursus omzetten naar een online variant, hoe pak je dat aan?

Online onderwijs, waar begin je?

Waar begin je als docent bij het herontwerpen van je bestaande cursus naar een online variant? Hanne ten Berge en Ineke Lam (onderwijsadviseurs bij Onderwijsadvies & Training, UU) schreven een stappenplan.

Dit stappenplan komt samengevat op het volgende neer. Begin met het onder de loep nemen van de leerdoelen van je cursus. En bedenk: kunnen deze doelen ongewijzigd blijven of niet? Daarna is het van belang om je af te vragen met welke toetsvorm je er het beste achter kan komen of een student deze doelen heeft bereikt. Denk al na over de toetsvorm voordat je de rest van je cursus gaat bijstellen. Als je de leerdoelen en toetsvormen hebt vastgesteld, bedenk je wat de studenten gaan doen in de cursus en wat je daar als docent voor moet doen; de leer- en doceeractiviteiten.

Wil je het hele stappenplan lezen, en praktische tips voor het vormgeven van de online leer- en doceeractiviteiten? Lees hier het volledige artikel.