Introductielezing Automatische Spraakherkenning

CDH lezing

Wat zijn de (on)mogelijkheden van Automatische Spraakherkenning (ASR)? Hoe werkt ASR, wat zijn de huidige spraakherkenners en welke veranderingen komen er (hopelijk) aan in de komende maanden? Schrijf je in voor de hybride introductielezing van onderzoeker Taal- en Spraaktechnologie Arjan van Hessen op donderdag 16 maart van 10:00 tot 12:00 uur.

Automatische Spraakherkenning - gesproken taal laten herkennen en verwerken door een computer - kan een zeer interessante techniek zijn voor meerdere vakgebieden. Denk hierbij aan het transcriberen van interviews, het ontsluiten van oral history interviews en het automatisch laten ondertitelen van materialen. Deze lezing is gericht op staf van de Faculteit Geesteswetenschappen, maar iedereen voor wie Automatische Spraakherkenning een bruikbaar en nuttig gereedschap kan zijn is welkom. De lezing is fysiek te volgen in het Living Lab Digital Humanities in de Universiteitsbibliotheek Binnenstad of online via Teams.

Mogelijke vervolgworkshops

Bij voldoende belangstelling, zullen er twee workshops volgen waarin Van Hessen deelnemers de mogelijkheid biedt om spraakherkenning toe te passen op eigen materiaal. Hij zal dan vooral ingaan op de beschikbare tools die je kunt gebruiken om tot een optimaal resultaat te komen. Tijdens de workshops zal gebruik gemaakt worden van Kaldi, een open-source toolkit voor spraakherkenning. De taal om te herkennen is Nederlands en de voertaal van de workshop is Engels (tenzij iedereen het Nederlands voldoende beheerst).

Schrijf je in voor de lezing