Interview met Iris van der Tuin over gelijkheid en diversiteit

Dr. Iris van der Tuin

“We bedrijven geen nuttige wetenschap en schrijven geen succesvol beleid als we de economie, de ecologie en de identiteitspolitiek los van elkaar bezien.” Dat stelt dr. Iris van der Tuin in een interview op de site van Kif Kif, een Vlaamse interculturele beweging die strijdt voor gelijkheid en tegen racisme. Van der Tuin is een van de keynote sprekers tijdens de summer school Gender en Superdiversiteit van Kif Kif, die 16 t/m 20 augustus plaatsvindt.

Van der Tuin spreekt in het interview over haar persoonlijke drijfveren en haar gecombineerde achtergrond in genderstudies en wetenschapsfilosofie. Daaruit komt haar bijzondere interesse in feministische filosofie voort.

Ze gaat ook in op diversiteit aan de Universiteit Utrecht. “Hoe kan de Universiteit Utrecht meer divers worden? Ten eerste zullen daar het curriculum en de rolmodellen voor moeten veranderen. Dat wil zeggen dat we meer diverse onderwijsinhoud en -vorm moeten genereren en een meer diverse staf moeten aantrekken.”

Als ze zelf iets mocht veranderen in de universiteit en de politiek, wat zou dat dan zijn? “Ik zou ervoor zorgen dat het hiërarchiserende hokjesdenken in inhoud, vorm en uitwerking wordt losgelaten, zodat interdisciplinariteit op alle mogelijke manieren kan zegevieren.”

Lees het interview