Internationaal succes voor campagne ‘Dare to be Grey’ tegen extremisme

Utrechtse studenten winnen Facebook Global Digital Challenge

Een groep studenten van de Universiteit Utrecht heeft de eerste prijs gewonnen in de Facebook Global Digital Challenge. De Utrechtse studenten kregen voor hun social media campagne 'Dare to be Grey' tegen extremisme de hoogste waardering van een internationale vakjury. De eerste prijs bestaat uit een geldprijs van $5000. De studenten zetten dit bedrag in om hun campagne verder te professionaliseren.

De campagne Dare to be Grey gaat de polarisatie van de samenleving tegen door een open debat te promoten, waarin ruimte is voor genuanceerde meningen, twijfel en diversiteit en waar mensen echt naar elkaar luisteren. De campagne geeft stem aan de grijze massa tussen de kleine groep zwart- en witdenkers die het debat meestal bepalen.

Dare to be Grey campagneteam bij prijsuitreiking in Washington, 28 juni 2016
Het team van Dare to be Grey bij de prijsuitreiking in Washington

Enige Nederlandse universiteit

In februari 2016 begonnen 21 studenten aan hun deelname aan de wereldwijde wedstrijd Peer 2 Peer: Challenging Extremism, die wordt gesponsord door het US Department of State en Facebook. Wereldwijd kregen 45 studententeams de opdracht om een social mediacampagne op te zetten, gericht op het tegengaan van gewelddadig extremisme. De Universiteit Utrecht nam als enige Nederlandse universiteit deel aan de wedstrijd. Het initiatief hiervoor kwam van dr. Jacco Pekelder, universitair docent Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen (GIB) en Jorrit Steehouder, masterstudent Internationale Betrekkingen in Historisch Perspectief en student-assistent van de afdeling GIB aan de Universiteit Utrecht.

Een delegatie van de groep studenten reisde afgelopen week af naar Washington D.C. om hun campagne te presenteren aan een internationale vakjury. Ze versloegen hun concurrenten uit België en Spanje. De eerste plek delen ze met het team uit Afghanistan.

Verslag uit Washington

Op DUB doet Dare to be Grey teamlid Teun Voets verslag van het verblijf in Washington. "Na vijf maanden onze ziel en zaligheid in Dare to be Grey te hebben gestopt, was de (gedeelde) winst in Washington de absolute kroon op ons werk," schrijft hij. "De kansen die ons hier in de VS geboden worden, zijn van onschatbare waarde voor de toekomst van onze campagne."

Media-aandacht

NOS op 3 besteedde uitgebreid aandacht aan de winnende campagne van de Utrechtse studenten. Ook Nieuws.nl en RTV Utrecht maakten melding van het succes van Dare to be Grey.

Nominatie voor UU studentenprijs

Het team van Dare to be Grey is genomineerd voor de studentenprijs van de Universiteit Utrecht voor bijzondere bestuurlijke en maatschappelijke verdiensten. Deze prijs wordt, tegelijk met de prijs voor de beste scriptie, uitgereikt bij de opening van het academisch jaar op maandag 5 september in de Domkerk door rector magnificus Bert van der Zwaan. De prijs bestaat uit een oorkonde, een geldbedrag van 1500 euro en een aandenken.

De dag na de prijsuitreiking presenteerden de studenten hun campagne Dare to be Grey ook bij de Nederlandse ambassade in Washington