Hoe ga je effectief om met leerlingen met een zwakker werkgeheugen?

Een juf helpt een leerling in een klaslokaal op een basisschool

Ongeveer 10% van de leerlingen in het reguliere basisonderwijs heeft als gevolg van een zwakker werkgeheugen moeite om op niveau te blijven en mee te komen in de klas (Alloway et al., 2009). Ze zijn bijvoorbeeld sneller afgeleid, hebben moeite met het onthouden van instructies en het afronden van taken.

In onderstaand artikel legt onderwijskundige Marije Stolte (Onderwijsadvies & Training) uit wat het werkgeheugen precies is, en wat je kunt doen als leerkracht om leerlingen met een zwakker werkgeheugen te helpen.

Training Werkgeheugen in de klas

Wil je weten hoe je het werkgeheugen met twee testen objectief kunt meten, zodat je leerlingen met een zwakker werkgeheugen beter kunt ondersteunen in de klas? Neem dan een kijkje bij de training Werkgeheugen in de klas (start: maart 2024).