Higher Education Research: focusgebied verlengd met vier jaar

Het focusgebied Higher Education Research (HER) heeft succesvol financiering veiliggesteld voor een tweede termijn, die zich uitstrekt van 2024 tot en met 2027. Binnen focusgebieden bundelen onderzoekers van de Universiteit Utrecht hun krachten om op een specifiek thema wetenschappelijke vernieuwing en maatschappelijke impact te realiseren. HER zet zich in voor onderzoek naar hoger onderwijs, met als doel een bijdrage te leveren aan de wetenschappelijke basis onder het vernieuwende onderwijs van de UU.

Focusgebied HER heeft de afgelopen jaren onderzoekers bijeengebracht die zich bezighouden met diverse aspecten van hoger onderwijs. Dit omvat zowel algemeen leer- en onderwijswetenschappelijk tot meer disciplinespecifiek en beleidsgericht onderzoek. In de tweede termijn blijven we actief investeren in het opbouwen van een hechte community en richten we ons op het versterken van de onderzoeksinfrastructuur. Onderdeel daarvan is het verdere ontwikkelen van ondersteuning voor onderzoekers in het hoger onderwijs en het samenbrengen van PhD'ers op het gebied van HER, ook buiten de onderwijswetenschappelijke groepen.

De UU heeft al veel expertise over het hoger onderwijs in huis. Iedere faculteit heeft één of meer groepen die zich richten op HER. Daarnaast is ook het aantal dissertaties over het onderwerp HER, evenals publicaties over dit onderwerp, de afgelopen jaren gestegen. Hierbij is veel aandacht is besteed aan onderwerpen als teaching and learning, studiesucces, employability, selectie en digitalisering. Voor een dieper inzicht in het bereik van het focusgebied verwijzen we naar deze mapping-rapportage (login vereist of op te vragen via her@uu.nl).

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van waar het focusgebied Higher Education Research mee bezig is? Schrijf je dan hieronder in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of kijk op onze website voor aankomende events. Ook kun je Higher Education Research vermelden als ‘expertise’ op je profielpagina. Zo word je onderdeel van de meer dan 150 collega’s die onderdeel zijn van het focusgebied.

Schrijf mij in

Trekkers & ondersteuning

Wieger Bakker, Manon Kluijtmans en Jan van Tartwijk nemen het voortouw als onderzoeksleiders van HER. Het focusgebied wordt verder ondersteund door Marit Boekema, Ishaa van der Gouw, Esther van der Sluis en Rik Vangangelt.