Herken dier- en plantensoorten in schilderijen en help de wetenschap verder

Dieren en planten, Melchior d'Hondecoeter, ca. 1668 © Rijksmuseum Amsterdam

Heb jij veel kennis over diersoorten, bloeiende planten, bomen en struiken en vind je het leuk om bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek? Help dan de onderzoekers van ATHENA bij het classificeren van flora en fauna in de collectie van het Rijksmuseum.

Een jaar na de lancering van de ATHENA-database, zijn de onderzoekers van de Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit en Wageningen Universiteit nu bezig met het opnemen van beroemde Nederlandse schilderijen en prenten in de database. ATHENA is een portal waarin enorme hoeveelheid informatie over biodiversiteit in Nederland wordt samengebracht. Door beelden uit het Rijksmuseum toe te voegen en te verrijken willen zij de geschiedenis van de iconografie van dieren en planten in Nederland laten zien.

Interactie tussen mens en natuur in de kunst

Er is nog veel onbekend over hoe de natuurlijke wereld in de loop van de tijd door mensen is beïnvloed. Historische schilderijen kunnen biologische en culturele aspecten van de historische interactie tussen mens en natuur onthullen. Voor het herkennen van dier- en plantensoorten in de collectie van het Rijksmuseum hebben de onderzoekers de hulp van het publiek nodig.

Ontdekkingstocht in de collectie van het Rijks

Via het Zooniverse platform nodigen zij je uit om hen te helpen bij het ontdekken van planten en dieren in schilderijen. Projectcoördinator Thomas van Goethem licht toe: “Terwijl je door de enorme collectie van het Rijksmuseum bladert, kan je helpen bij het classificeren van diersoorten en eventueel aanwezige bloeiende planten, bomen of struiken. Je digitale museumbezoek omvat veel meesterwerken uit de 16e eeuw tot de moderne tijd. Vanwege de enorme omvang van de Rijksmuseum collecties zal het project zich voorlopig richten op schilderijen en prentkunst. Door deze kunstwerken te classificeren, help jij het ATHENA-portal verder uit te bouwen.”

ATHENA

ATHENA is een project van een kernteam van onderzoekers met achtergronden in biologie en geschiedenis, ondersteund door een breed consortium van kennis- en erfgoedinstellingen. Het project wordt gefinancierd door CLARIAH en heeft als doel een internationaal unieke database te ontwikkelen waarmee onderzoekers uit meerdere wetenschappelijke disciplines historische mens-natuur relaties kunnen bestuderen.

Help de onderzoekers

Lees hier meer over het schilderijenproject en hoe je mee kan doen. Zooniverse is het grootste en populairste platform voor onderzoek met behulp van crowdsourcing, waarbij ieder die wil aan een project kan bijdragen. Deelname is gratis en vrijblijvend.

Dieren en planten, Anthonie van Borssom, 1650-1677 © Rijksmuseum Amsterdam