Geert-Jan Boons start Technology Area-project

Subsidie voor samenwerking met bedrijfsleven

Onderzoeker Geert-Jan Boons heeft financiering ontvangen voor een zogeheten Technology Area-project: een samenwerking tussen meerder kennisinstellingen en bedrijven. In 2020 gaan drie Technology Area-projecten van start.

Geert-Jan Boons zal een consortium leiden dat allergene eiwitten aan complexe suikers gaat koppelen voor nieuwe mogelijkheden tot het voorkomen en behandelen van voedselallergieën.

In totaal zijn drie Technology Area-projecten gehonoreerd  – de andere projecten zijn van TU Delft en Universiteit Wageningen. Technology Area is bedoeld voor publiek-private samenwerking tussen minstens twee bedrijven en minstens twee kennisinstellingen. De drie projecten zijn toegekend binnen het ENW PPS-fonds. In totaal is er circa 3 miljoen euro beschikbaar voor deze samenwerkingen tussen onderzoek en bedrijfsleven.

In dit project koppelen we allergene eiwitten van koemelk en pinda aan complexe suikers en bestuderen we het tolerantie-inducerend vermogen.

Voorkomen en behandelen van voedselallergieën met immuno-modulatoire koolhydraten
Geert-Jan Boons is hoofdaanvrager. Hij zal een consortium leiden van Utrecht Universiteit, University Medical Center Utrecht, Danone Nutricia Research, EnzyTag bv

Voedselallergie is een serieus gezondheidsprobleem, en komt voor bij ongeveer 4 tot 8 procent van de kinderen en 3 tot 4 procent van de volwassenen. Op dit moment is er geen preventieve of therapeutische behandeling beschikbaar en wordt geadviseerd om het allergie-veroorzakend eiwit te vermijden. Blootstelling aan het eiwit is echter nodig om orale tolerantie te ontwikkelen, de situatie dat er geen ongewenste afweerreactie plaatsvindt tegen het eiwit. Binnen dit project zullen allergene eiwitten van koemelk en pinda gekoppeld worden aan complexe suikers en zal het tolerantie-inducerend vermogen bestudeerd worden. Dit geeft nieuwe mogelijkheden tot het voorkomen en behandelen van voedselallergie.