Frank Miedema krijgt als hoogleraar leeropdracht Open Science

Professor dr. Frank Miedema is aan de Universiteit Utrecht benoemd als hoogleraar met als leeropdracht Open Science.

Frank Miedema signing the San Francisco Declaration on Research Assessment’ (DORA)

Frank Miedema was al hoogleraar aan de UU, maar heeft nu een nieuwe leeropdracht. Eerder was hij decaan van de faculteit Geneeskunde en vicevoorzitter van de Raad van Bestuur UMC Utrecht. Sinds 1 maart 2019 is hij vice-rector onderzoek en voorzitter van het Open Science Programma van de Universiteit Utrecht.

Miedema ziet de transitie naar Open Science die nu gaande is als een belangrijke ontwikkeling in de wetenschap. Open Science zal de relatie tussen wetenschap en de maatschappij veranderen en past in de strategie van de Universiteit Utrecht, maar heeft ook nationaal en internationaal veel momentum. Hij wijst er op dat de manier van werken van Open Science, zoals het snel delen van resultaten nu zijn waarde laat zien in de aanpak van de COVID-19 pandemie.

Voortrekkersrol

Rector magnificus Henk Kummeling: “Open Science is cruciaal om als universiteit in de 21e eeuw te floreren, vooruitgang te boeken en optimaal onze verantwoordelijkheid te nemen in de samenleving. Het systeem waarin wetenschappers nu zitten met publicatiedruk en doorgeslagen competitie past niet bij Open Science. De zoektocht naar alternatieven is complex, maar broodnodig. Frank Miedema heeft de deskundigheid en sprankelende persoonlijkheid om nationaal en internationaal een voortrekkersrol te vervullen in de noodzakelijke transitie naar open science”.

Open Science Programma