Floris van den Berg schrijft boek ‘Beter Weten’

Ecohumanisme

Auteur en wetenschapsfilosoof Floris van den Berg schreef al verschillende boeken, en onlangs verscheen zijn nieuwe boek ‘Beter Weten’. Hierin beschrijft hij de filosofie van het ecohumanisme. “Een ecohumanist is iemand die het humanisme uitbreidt naar ook niet-menselijke dieren”, aldus Van den Berg.

Een woordspeling

Het boek ‘Beter Weten’ heeft een uitdagende titel. “Het is wat anders dan betweten”, vertelt wetenschapsfilosoof en universitair docent Milieuwetenschappen Floris van den Berg. “Het is een woordspeling, die betrekking heeft op meer weten, meer kennis opdoen, en op ‘beter moeten weten’. Na het lezen van mijn boek weet je meer, en zou je in sommige ethische kwesties ook beter moeten weten.”

Ecohumanisme

Van den Berg beschrijft in zijn boek de filosofie van het ecohumanisme. Het woord is een uitbreiding van het humanisme. Een humanist focust zich op het welzijn van de mens. Een ecohumanist doet dat ook, maar vindt niet-menselijke dieren en het milieu net zo belangrijk. Ecohumanisme bestaat uit verschillende bouwstenen, vertelt Van den Berg in een interview. Liberalisme en veganisme zijn daar enkele voorbeelden van.

Faculteit Geowetenschappen: een duurzame Aarde voor toekomstige generaties