Festival Sencity: Muziek, kunst en wetenschap voor alle oren

Science Lab x Universiteit Utrecht

Een lezing tijdens het Sencity Festival
Foto: Jessie Kamp

Een belevingsfestival geïnspireerd op het niet of niet goed kunnen horen van geluid; dát is Sencity. Ook de Universiteit Utrecht is aanwezig met minicolleges. Wat kan je allemaal verwachten van het festival?

Samen uit je dak gaan

Tijdens Sencity ontmoeten doven, slechthorenden en horenden elkaar om samen uit hun dak te gaan. Muziek, kunst en wetenschap zijn zo geprogrammeerd en georganiseerd, dat de beleving voor iedereen gelijk is, ongeacht je gehoor. Denk aan optredens met een trilvloer en een geurjockey, en wetenschappelijke talks met boventiteling en gebarentolks. De komende editie vindt plaats op zaterdag 6 april in TivoliVredenburg en staat geheel in het teken van de ideale wereld voor één dag.

Science Lab x Universiteit Utrecht

Een terugkerend onderdeel tijdens Sencity is het Science Lab: een minicollege waarin wetenschappers het thema van de avond vanuit hun onderzoeksveld belichten. Het Centrum voor Wetenschap en Cultuur van de Universiteit Utrecht adviseert Sencity hierin. Dit jaar neemt filosoof dr. Naomi van Steenbergen bezoekers mee in de wereld van klimaatethiek. Hoe ver moet je gaan voor een leefbare toekomst? Sociaal wetenschapper Onur Sahin doet onderzoek naar diversiteit en inclusie. Wat als je de maatschappij bekijkt door de ogen van de minderheid? Dat ontdekken bezoekers tijdens zijn talk.

Ben je wetenschapper en wil je de volgende editie een bijdrage leveren? Mail dan programmamaker Tessa de Vries via t.devries2[at]uu.nl.

Kom ook!

Benieuwd geworden? Meer informatie vind je op de website van Sencity. Tickets kosten 22,50 (vanaf 25 maart 27,50) en reserveer je via TivoliVredenburg.

Koop je tickets

Meer evenementen

Het Centrum voor Wetenschap en Cultuur organiseert nog meer evenementen in TivoliVredenburg. De voorjaarsprogrammering van Studium Generale is al in volle gang. Zo is er op 9 april een Science Café over luchtvervuiling en gaan we op 15 april in gesprek over de Eerste 1000 dagen in de serie Bemoei je met je eigen kind. Ga voor de volledige programmering naar sg.uu.nl.

Wil je alvast vooruit plannen voor het najaar? Dat kan! Op 29 september wordt het Betweter Festival voor de achtste keer georganiseerd. Een festival vol talks, interviews, experimenten, kunst en cinema. De kaartverkoop start midden april.