Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges

Nieuw internationaal academisch programma verbindt vroege periode met het heden

Malvolio and the Countess (Twelfth Night, or What You Will by Shakespeare) by Caniel Maclise (1806-1870). Bron: Wikimedia

Het internationale academische programma NEW FACES bestudeert de wereld van Shakespeare om de crisis in hedendaags Europa te begrijpen. In juni 2019 neemt de opleiding Engels van de Universiteit Utrecht (nogmaals) deel aan een intensief programma dat wordt georganiseerd door het NEW FACES consortium.

In 2017, hebben we deelgenomen aan het NEW FACES programma in Szeged, Hongarije, en in 2018 in Montpellier, Frankrijk. Het derde intensieve programma, onder de algemene titel van het project, Facing Europe in Crisis: Shakespeare’s World and Present Challenges, zal plaatsvinden bij de Letterenfaculteit van de Universiteit van Porto (Portugal), van 17 tot 20 juni 2019.

Internationaal studieprogramma

Het intensieve programma zal 60 studenten en 20 docenten bijeenbrengen van de universiteiten die deelnemen aan het consortium; Utrecht zal 2 docenten en 7 studenten afvaardigen. Het twee weken durende programma zal bestaan uit een reeks academische seminars, gecombineerd met ronde-tafel gesprekken en outreach activiteiten, georganiseerd in samenwerking met enkele van de aan New Faces gelieerde partners. Een volledig gedetailleerd overzicht zal spoedig beschikbaar zijn middels deze link

NEW FACES

NEW FACES is een Europees Strategisch Partnerschap dat ernaar streeft om een historisch en literair begrip te bevorderen van de complexiteit van crises (op cultureel, taalkundig, politiek, sociaal, religieus en economisch gebied), om ons te helpen om te gaan met de complexe hedendaagse Europese context.

Met het programma willen de betrokken negen universiteiten door middel van historisch begrip van de 16e en 17e eeuw nieuw licht werpen op de complexe problemen die er heden ten dage in Europa spelen op het gebied van taal, cultuur, politiek, religie en economie. Centraal staat de vraag: wat kunnen we leren van de wereld van Shakespeare over de hedendaagse crisis in Europa?

Bij de Letterenfaculteit van de Universiteit van Porto wordt NEW FACES ondersteund door CETAPS (Centre for English, Translation and Anglo-Portuguese Studies), en gecoördineerd door Rui Carvalho Homem (DEAA).