Experts: VN-routekaart voor klimaatvriendelijk voedselsysteem mist kansen voor onder meer dierenwelzijn

Een internationaal team van acht onderzoekers benadrukt in Nature Food gemiste kansen voor onder meer het klimaat en de gezondheid van mensen en dieren bij de overgang naar een duurzamer voedselsysteem. Onderzoeker Rebecca Nordquist van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht is een van de acht auteurs. “Samen met internationale collega’s vraag ik aandacht voor onder meer dierenwelzijn in de nieuwe roadmap van de Verenigde Naties.”

De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties publiceerde onlangs het eerste deel van een driedelige routekaart om honger uit te bannen en de landbouw- en voedselsystemen klimaatvriendelijker te maken. In Nature Food identificeren experts belangrijke hiaten in de routekaart om uitstoot op een zinvolle manier te verminderen en een gezond systeem te bevorderen.

Rebecca Nordquist: “Mijn inbreng gaat vooral over dierenwelzijn. In het internationale beleid voor duurzame voedselproductie wordt dierenwelzijn vaak vergeten. Dit is zowel onethisch als onverstandig; dieren zijn belanghebbenden in dit systeem en moeten ook vertegenwoordigd worden.”

Het veranderen van ons voedingspatroon en de manier waarop we voedsel produceren is cruciaal om klimaatverandering tegen te gaan en de menselijke gezondheid te verbeteren. Een belangrijke verandering is het verminderen van de impact van vlees en dierlijke producten zoals eieren en zuivel. Nordquist: “Er zijn verschillende manieren om ons voedselsysteem duurzamer te maken, waarvan sommigen potentieel beter zijn voor de gezondheid en het welzijn van mens en dier. We moeten daar rekening mee houden. Het is een kans om dierenwelzijn te verbeteren en te voorkomen dat de kans toeneemt dat ziektes zich verspreiden van dieren naar mensen.”

Zorg om mensen, dieren en milieu

De experts merken op dat de VN in de routekaart voorbijgaat aan One Health. Terwijl de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties zich heeft gecommitteerd aan de One Health-benadering: erkenning dat de gezondheid van mensen, dieren, planten en het milieu nauw met elkaar verbonden en van elkaar afhankelijk zijn. In de routekaart besteden ze te weinig aandacht aan dierenwelzijn, zoönosen, antibioticaresistentie en volksgezondheid. Ondertussen wordt in het rapport het potentieel van alternatieve eiwitten - zoals plantaardig vlees - om bij te dragen aan een duurzamere en gezondere wereld, terzijde geschoven.

Deel 2 en 3 van de routekaart volgen nog tijdens COP29 en COP30. Volgens de auteurs van het commentaar is het cruciaal dat de VN de tekortkomingen aanpakt en meeneemt in de komende twee delen.

Nature Food Commentaar