Ewout van der Knaap over advies om tweede vreemde taal niet te verplichten

Dr. Ewout van der Knaap (Duitse taal en cultuur) schreef een stuk voor de Volkskrant (26 januari) over het advies van het Platform Onderwijs 2032 om de tweede vreemde taal in het voortgezet onderwijs niet langer te verplichten. Het stuk werd ook overgenomen door het Nederlands Dagblad (27 januari).

Prof. dr. Ewout van der Knaap. Foto: Ed van Rijswijk
Dr. Ewout van der Knaap

Momenteel zijn leerlingen in het voortgezet onderwijs verplicht naast Nederlands en Engels een tweede vreemde taal te leren, zoals Duits of Frans. Het Platform Onderwijs 2032 heeft echter het advies uitgebracht die regel af te schaffen, en scholen voortaan zelf te laten kiezen of ze leerlingen wel of niet verplichten een tweede vreemde taal te kiezen. Van der Knaap vindt dit zeer onverstandig. Volgens hem is het is een misvatting om te denken dat leerlingen voor wie het later toch belangrijk blijkt een extra taal te leren dit ook gemakkelijk kunnen doen. Het leren van een vreemde taal is op latere leeftijd veel moeilijker, en bovendien werkt het voorgestelde systeem ongelijkheid in de hand omdat talencursussen veel geld kosten. "Het decimeren van aanbod in vreemde talen betekent dat Nederland haar positie in Europa niet serieus neemt," concludeert Van der Knaap.

Lees het artikel