Even voorstellen: ERI (Empirical Research into Institutions for conflict resolution)

Vrouwe justitia met weegschaal op gebouw tegen blauwe lucht

ERI doet onderzoek naar conflictoplossende  instituties in een veranderende rechtsstaat en staat voor Empirical Research into Institutions for conflict resolution.

We zijn een onderzoekscluster binnen het Departement Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht. We zijn begonnen in 2019. Aanleiding was het Sectorplan Rechtsgeleerdheid dat in dat jaar van start is gegaan. Het ministerie van OCW financiert het sectorplan, in overleg met NWO.
Met ERI en met dit sectorplan proberen we het wetenschappelijk onderzoek binnen de rechtsgeleerdheid in Nederland te verstevigen. We proberen ook de samenwerking met andere gebieden in de sociale en geesteswetenschappen te versterken.

De twee thema’s waarbij Rechtsgeleerdheid Utrecht zich landelijk heeft aangesloten zijn: Instituties voor Conflictoplossing (COI) en Empirical Legal Studies (ELS).

ERI doet zowel 'klassiek' juridisch onderzoek als ook empirisch onderzoek. We bestuderen onder meer compensatiesystemen en rechtshandhaving. Hierbij gaan we na hoe instituties in de rechtspraktijk werken. Dit levert belangrijke inzichten voor taakinvulling, transparantie, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Dit alles doen we in samenwerking met anderen: met andere wetenschapsdisciplines en met andere juridische faculteiten, in binnen- en buitenland.