Een nieuwe collectie in de bibliotheek: Iraanse Taal- en Letterkunde

In 2022 accepteerde de Universiteitsbibliotheek een bijzondere schenking: de persoonlijke collectie van emeritus hoogleraar prof. dr. Hans de Bruijn met daarin opgenomen de hoogtepunten van klassieke Perzische dichtkunst.

Na het catalogiseren van de collectie is een aanzienlijk deel geplaatst in de open opstelling in de Universiteitsbibliotheek Binnenstad. Het vormt de basis van een nieuwe bibliotheekcollectie: Iraanse Taal- en Letterkunde (IRA).

Prof. Dr. Asghar Seyed Gohrab speelde een vitale rol in de aanschaf van de collectie en weet er veel over te vertellen.

“Johannes Thomas Pieter de Bruijn (1931-2023) was hoogleraar Perzische Studies aan de Universiteit van Leiden. In de jaren ’70 van de vorige eeuw  begon hij met het aanleggen van een collectie over Perzische religieuze poëzie. Hij wilde deze collectie graag schenken aan de leerstoel Perzische en Iraanse studies van de Universiteit Utrecht.

In Utrecht hebben we een fantastische bibliotheek met een uitstekende collectie op het gebied van Perzische Studies, Islamitische Studies en soefisme. De collectie van Hans de Bruijn vormt hier een onmisbare aanvulling op: middeleeuwse Perzisch poëzie,  boeken over Islamitische mystiek, naslagwerken, woordenboeken en tijdschriften. Hij was vooral geïnteresseerd in Perzische Sufi poëzie en had over dit onderwerp zeldzame boeken aangeschaft. Onderzoekers en studenten van het departement Filosofie en Religiewetenschap zullen zeker dankbaar gebruik maken van deze collectie.”

De IRA collectie bevindt zich in de open opstelling in de Universiteitsbibliotheek Binnenstad, in ruimte 0.82 op de begane grond . Meer werken uit de De Bruijn-collectie bevinden zich in het depot en kunnen aangevraagd worden via WorldCat.