‘Een hybride promotie voelt absoluut volwaardig’

Sinds maanden weer fysieke promotie in Academiegebouw

Op donderdag 2 juli was Annemarie Voorberg een van de eerste onderzoekers aan de Universiteit Utrecht die, bijna drie maanden na de eerste online promotie, fysiek promoveerde in het Academiegebouw. Het werd een hybride promotie, omdat slechts de helft van de commissieleden en gasten fysiek aanwezig mocht zijn. Voorberg: “Zo’n hybride vorm heeft voordelen. Misschien is het een idee om er ook na corona mee door te gaan.”

Kogel door de kerk

“Ik had altijd de hoop dat ik toch in de senaatszaal zou staan”, begint een opgewekte Annemarie Voorberg het Teams-gesprek de dag na haar promotie. “De afgelopen tijd kwamen er steeds meer versoepelingen en spande het erom. Een paar weken geleden was de kogel dan eindelijk door de kerk. Ik ben super blij dat het zo heeft uitgepakt. Het was een mooie, volwaardige ceremonie en ik kijk er met een fijn gevoel op terug.”

Annemarie Voorberg, promovendus

Surrealistisch

Dat slechts de helft van de gasten fysiek aanwezig mocht zijn, was in het begin even schakelen. Voorberg: “Je moet kiezen wie je wel en niet uitnodigt en het leek me spannend om tegen een computerscherm te moeten praten.” Uiteindelijk pakte alles goed uit. “De commissieleden die inbelden, kon ik goed zien op grote schermen en het geluid was perfect. Eigenlijk voelde het best natuurlijk om op die manier de vragen te beantwoorden.” Bovendien had Voorberg niet het gevoel dat ze voor een lege zaal stond, omdat de gasten verspreid zaten over de ruimte. “Ze stonden in keurige rijen opgesteld. Dat was dan wel weer een beetje surrealistisch.”

Livestream

Gasten die niet aanwezig konden zijn, volgden de ceremonie via een livestream. Die blijkt voordelen te hebben. Zo is de ceremonie veel toegankelijker voor bijvoorbeeld buitenlandse gasten. In het geval van Voorberg keken er mensen mee vanuit Nieuw-Zeeland tot Groot-Brittannië. Maar ook voor Voorberg zelf bleek de livestream een uitkomst. “Ik heb in korte tijd heel wat ceremonies bijgewoond. Van mensen die ik niet eens ken”, vertelt ze. “Dat heeft me enorm geholpen in mijn voorbereidingen.”

Annemarie Voorberg, promovendus

Slapende malariaparasieten

Voorberg promoveert aan de faculteit Bètawetenschappen en heeft een systeem ontwikkeld waarmee wetenschappers nieuwe medicijnen kunnen testen. In het bijzonder medicijnen tegen slapende malariaparasieten. Deze parasieten verblijven in de lever en kunnen na weken of zelfs maanden een nieuwe infectie veroorzaken. De huidige malariamedicatie werkt niet goed tegen de parasieten. Malaria zorgt nog altijd voor 400.000 doden per jaar en is daarmee even dodelijk als het coronavirus.