Drie Utrechtse bètawetenschappers ontvangen Vidi-subsidie van NWO

Vidi's voor Laura Filion, Martijn Kool en Robin Ohm

De Utrechtse bètawetenschappers Laura Filion (Natuurkunde), Martijn Kool (Wiskunde) en Robin Ohm (Biologie) ontvangen een Vidi-subsidie van NWO. Met de subsidie van ieder 800.000 euro gaan de laureaten om een eigen, vernieuwende onderzoekslijn te ontwikkelen. De Vidi’s zijn bedoeld voor ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht.

In totaal dienden in deze Vidi-ronde 443 onderzoekers een ontvankelijk onderzoeksproject in voor financiering. Daarvan zijn er 85 gehonoreerd. Dat komt neer op een honoreringspercentage van 19%. Tien van de laureaten zijn werkzaam aan de Universiteit Utrecht, waarvan drie bij de Faculteit Bètawetenschappen.

Laura Filion: De geboorte van een kristalkern

De overgang van een vloeistof naar een kristal begint met het ontstaan van een kleine nucleatiekern. Om onze controle over dit proces te verbeteren, zal de onderzoeker computeralgoritmes ontwikkelen om te ontdekken hoe verborgen structuren in de vloeistof kunnen worden gemanipuleerd om het nucleatieproces aan te sturen.

Martijn Kool: Vectorbundels op gekromde ruimten

Variëteiten zijn gekromde ruimten zoals het oppervlak van een donut. Vectorbundels zijn lineaire objecten op variëteiten, bijv. de verzameling raakvlakken aan een donut. Dit onderzoeksvoorstel geeft nieuwe toepassingen van parameterruimten van vectorbundels, wat leidt tot onverwachte verbanden met andere takken van wiskunde en natuurkunde.

Robin Ohm: Hoe verdedigen paddenstoelen zich tegen ziekteverwekkers?

Paddenstoelen kunnen ook ziek worden, net als dieren en planten. Dit is een groot probleem tijdens het kweken van eetbare paddenstoelen, zoals champignons. Het doel van dit onderzoek is meer inzicht te verkrijgen in het immuunsysteem van paddenstoelen. Dit zal leiden tot paddenstoelen die resistenter zijn tegen ziekten.