Dr. Madelijn Strick legt uit: de leukste mop volgens 10.000 basisschoolleerlingen

Op 10 november hebben ruim 10.000 basisschoolleerlingen uit heel Nederland onderzoek gedaan naar humor. Dat deden ze tijdens de Grote Wetenschapsdag, een programma waarmee de Universiteit Utrecht leerkrachten wil inspireren om wetenschap in de klas te brengen. UYA-lid dr. Madelijn Strick was aanwezig om de kinderen uitleg te geven over humor.

Aan de hand van verschillende meetinstrumenten en de onderzoekscyclus ontdekten de leerlingen hoe ze de grappigste mop van hun klas konden vinden. Welk meetinstrument is daarvoor het meest betrouwbaar: de applausmeter, de smileymeter of het rapportcijfer? Elke klas onderzocht hun eigen moppen en stuurde hun topmop in. Ook bespraken de klassen waarom iets grappig is en hoe het komt dat niet iedereen hetzelfde leuk vindt. Tijdens de centrale afsluiting in een livestream op YouTube stemden de leerlingen op hun favoriete mop.

Grote Wetenschapsdag
Comedian Edson da Graça, projectleider Lieke Dekker, en dr. Madelijn Strick

De leukste mop van Nederland

Verreweg de meeste leerlingen stemden voor de mop van Jantje die bij zijn opa en oma gaat logeren. Comedian Edson da Graça onthulde de winnende mop: Jantje gaat bij oma en opa logeren. Jantje zegt: 'Oma, ik moet piesen.' Oma zegt: 'Bah wat een vies woord, zeg maar fluiten.' Even later gaan ze slapen. Jantje krijgt een nachtmerrie en mag bij oma en opa in bed slapen. Jantje zegt: 'Opa, ik moet fluiten.' Opa zegt: 'Jantje, je kunt toch niet zomaar midden in de nacht fluiten.' Jantje zegt: 'Maar ik moet echt!' Opa zegt: 'Ach, doe het dan maar heel zachtjes in mijn oor.'

Ondeugende moppen

Dr. Madelijn Strick doet bij de Universiteit Utrecht onderzoek naar humor. Ze was aanwezig bij de opening en afsluiting om de leerlingen meer te vertellen over humor. Dat deze mop als winnaar uit de bus kwam, vond ze niet heel verrassend: “Uit onderzoek blijkt dat lange moppen het grappigst worden gevonden. En kinderen moeten vaak om ondeugende moppen lachen.” Niet alleen de kinderen hebben wat geleerd van de Grote Wetenschapsdag, ook voor Madelijn was de dag waardevol: “De leerlingen hebben mij geholpen om te begrijpen wat kinderen grappig vinden. Alle ingestuurde moppen kan ik goed gebruiken in mijn onderzoek en als voorbeeld aan andere kinderen laten zien.”

Dr. Madelijn Strick (foto: Ed van Rijswijk)

In de livestream legde Madelijn ook uit waarom zij humor zo belangrijk vindt: “Mensen lachen meestal samen met anderen en bijna nooit als ze alleen zijn. Samen met andere mensen lachen is een van de leukste dingen die er bestaan. Je voelt je dan blij en ontspannen, en vindt de ander aardig. Het helpt dus om een goede band met anderen op te bouwen. En je kunt humor ook voor van alles gebruiken, bijvoorbeeld om producten te verkopen. Ik vind het interessant om te ontdekken hoe dit precies werkt.”

Over de Grote Wetenschapsdag

Met de Grote Wetenschapsdag wil de Universiteit Utrecht basisschoolleerkrachten inspireren om wetenschap in de klas te brengen. Ieder jaar komt er een ander actueel wetenschappelijk thema aan bod, dat de leerkracht in de klas kan behandelen met onderzoekend lesmateriaal.