Doe je mee met het Weekend van de Wetenschap 2022?

Publiek betrekken bij onderzoek

Op zondag 2 oktober 2022 organiseert het Centrum voor Wetenschap en Cultuur het Weekend van de Wetenschap: een publieksevenement dat bestaat uit één UU-programma met verschillende, op elkaar afgestemde activiteiten gericht op families met kinderen. Dit doet de organisatie samen met de faculteiten, strategische thema’s, FSC en CM.

Publiek betrekken bij onderzoek

Wiskunde-activiteit tijdens het Weekend van de Wetenschap 2021

In 2018, 2019 en 2021 trok het uitgebreide programma veel bezoekers. Ook dit jaar willen we het Utrechts onderzoek weer in de spotlights zetten. Ben jij onderzoeker en wil je publiek betrekken bij of vertellen over jouw onderzoek?

Het evenement vindt plaats op zondag 2 oktober 2022 op het Utrecht Science Park. Door de activiteiten op één locatie aan te bieden, kunnen we meer bezoekers trekken en de breedte van het Utrechts onderzoek laten zien. De doelgroep waar wij ons op richten zijn families met kinderen van 8 tot 14 jaar.

Familie van vier luistert naar een minicollege tijdens het Weekend van de Wetenschap 2021

Interactieve activiteiten

De insteek van de activiteiten is om het publiek zoveel mogelijk actief te betrekken en wetenschap te laten ervaren. Tijdens voorgaande edities konden bezoekers bijvoorbeeld zelf experimenten uitvoeren, een rechtszaak naspelen, oefenen als dierenchirurg of een mini-college volgen. Kijk voor voorbeelden en inspiratie op de website van het Weekend van de Wetenschap waar onze activiteiten van 2019 staan of bekijk de pagina ‘Aan de slag’ van wetenschapsshow Operatie Breinbreker.

Training

Om je voor te bereiden op het Weekend van de Wetenschap, organiseren we een wetenschapscommunicatietraining. Hierin leer je o.a. hoe je je verplaatst in de belevingswereld van families met kinderen, hoe je omgaat met kindervragen en het niveauverschil tussen kinderen, en hoe je ook ouders betrekt. Deze training is voor iedereen die tijdens het WvdW in gesprek raakt met het publiek, dus ook voor studenten, promovendi, postdocs en andere collega’s die meehelpen op de dag.

We bieden de training twee keer aan, je kan je via het aanmeldformulier opgeven voor één van onderstaande momenten:

• Dinsdag 30 augustus van 15.00-17.00 uur
  • Woensdag 31 augustus van 11.00-13.00 uur

De capaciteit is beperkt, dus geef je tijdig op om een plekje te reserveren.

Aanmelden

Ben jij een onderzoeker en wil je graag meedoen aan het Weekend van de Wetenschap? Vul dan het aanmeldformulier in voor 6 juni 2022.

Naar het aanmeldformulier

Contact

Heb je vragen of een idee, maar wil je daarover nog met iemand overleggen? Neem dan contact op met Gary Sheikkariem, g.s.sheikkariem@uu.nl.