Doden zorgdieren wordt transparanter

Nieuwe Oogst

Is een big levensvatbaar, of toch niet? Een vraag die vermeerderaars zich regelmatig stellen. De beslisondersteuner die dierenarts Anette van der Aa-Kuppler hiervoor ontwikkelde, is praktijkrijp en helpt om een afgewogen, transparant oordeel te vellen.

(...)

Heikel onderwerp

Euthanaseren van dieren is een heikel onderwerp met veel emotie, zegt Tijs Tobias van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Dat geldt volgens hem voor zowel de beslissing en de handeling, als de rechtvaardiging ervan. 'Het onderwerp verdient aandacht en Anette kwam met haar beslisondersteuner op het juiste moment.' De wetenschappelijk onderbouwde beslisboom noemt Tobias praktisch en transparant.

Na de presentatie van het instrument in 2017, vormde zich een begeleidingsgroep die naast Tobias en van der Aa-Kuppler bestond uit ethicus Frank Meijboom, gedragswetenschapper Saskia Arndt (beide van de Universiteit Utrecht), Joost van Herten (KNMvD en Wageningen University & Research) en Jos Peerlings (POV).

Het volledige artikel is verschenen in Nieuwe Oogst, 22 mei 2018.