De Week van het Geld

© iStockphoto.com

Op 25 maart is de landelijke Week van het Geld geopend door koningin Máxima. In deze week wordt op basisscholen veel aandacht besteed aan leren omgaan met geld. Bijzonder hoogleraar Economie van de Publieke Sector Victor van Kommer bedacht eerder al een spel over belastingen en de maatschappij. Aanstaande woensdag wordt dit spel opnieuw gespeeld tijdens Meet the Professor.

Tijdens de les laat Van Kommer zien wat belastinggeld is vanuit de belevingswereld van de kinderen. De wegen naar school, het schoolgebouw en de sportvelden, bijvoorbeeld. Zien ze er goed uit, of moet eraan gewerkt worden? En hoeveel zou de juf verdienen? Kinderen leren zo over inkomen en belasting afdragen.

Muntstukken

Zwarte economie
“Bij kinderen kan je goed de vergelijking maken tussen de overheid en een eigen huishouden”, legt Van Kommer uit. “Zoals de vraag: Wanneer je veel spaargeld hebt, vind je het dan goed als je daar vervolgens veel belasting over moet betalen? Je kunt het hier heel goed met de leerlingen over hebben”. Via het spel leren de kinderen over consumptie en de maatschappij. “Ook komen we naast geld in de officiële economie ook geld tegen in de zwarte economie, zoals geld uit misdaad.  Wat misschien goed lijkt besteed, kan een criminele achtergrond hebben. Fraude elementen bespreken we dus ook.”

portret Victor van Kommer
Prof. dr. Victor van Kommer

Publiek goed
Met belastinggeld kunnen we bepalen wat voor maatschappij we willen zijn. Willen we een kenniscentrum zijn met besturen, onderwijs en onderzoek of juist het distributiecentrum zijn van Europa? “Veel mensen zijn er niet mee bezig, maar het gaat om een publiek goed. Het is belangrijk om te bedenken wat voor maatschappij we willen creëren, maar daar is weinig debat over.
In de politiek gaat het voortdurend over geld en begrotingen, niet zo zeer over de maatschappij. Het is nuttig om het hier met kinderen over te hebben, zij pakken dit ook heel goed op.”

Onderzoeksthema Dynamics of Youth
Wil je maatschappelijke problemen aanpakken, dan kun je het beste beginnen bij kinderen. Het Utrechtse onderzoeksthema Dynamics of Youth investeert in een veerkrachtige jeugd. Wetenschappers uit alle vakgebieden werken samen om kinderontwikkeling beter te leren begrijpen. Hoe helpen we kinderen en jongeren groeien en bloeien in onze snel veranderende samenleving?