De plastic walvis onderscheiden met U-award

Tim van Ham maakte deze timelapse video over de opbouw van het kunstwerk in de Catharijnesingel in Utrecht.

Skyscraper, de elf meter hoge plastic walvis die op initiatief van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie naar Utrecht kwam, valt in de prijzen. Het project krijgt een zogeheten U-award, die wordt toegekend aan projecten waar je ‘U’ tegen zegt – omdat ze door creativiteit, onverwachte samenwerkingen en doorzettingsvermogen een hoop hebben bereikt.

De prijs is een initiatief van Utrecht4GlobalGoals. Met de walvis, gemaakt van plastic afval uit de zee, wil de Universiteit Utrecht graag kennis delen over rivieren, oceanen, water, duurzaamheid en alles wat daarbij komt kijken. De komst van de walvis werd mogelijk gemaakt door samenwerking met een groot aantal partners.

De walvis is gemaakt door het New Yorkse ontwerpbureau STUDIOKCA en heet officieel Skyscraper - The Bruges Whale. De stad Brugge was de opdrachtgever en wilde de walvis als onderdeel van het kunst- en architectuurfestival Triënnale Brugge in 2018. In januari 2019 kwam de walvis naar Utrecht.

De uitreiking van de prijs is tijdens de Duurzame Week op 18 juni aanstaande, bij de Social Impact Factory, in Utrecht.

uu.nl/walvis