De EU zet een nieuwe stap tegen gendergerelateerd geweld

illustration end violence against women
© UN Women

Vandaag, op Internationale Vrouwendag, heeft de Europese Commissie een voorstel aangenomen voor een richtlijn voor de bestrijding van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht, met name van het European Equality Law Network, waren hierbij betrokken en leverden de noodzakelijke en belangrijke input voor de Commissie.

Het doel is om ervoor te zorgen dat alle EU-lidstaten over de nodige minimumvoorschriften beschikken om geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld doeltreffend te bestrijden. Het voorstel omvat voor de gehele EU geldende strafbaarstellingen van bepaalde vormen van geweld tegen vrouwen en bevat gerichte maatregelen om ervoor te zorgen dat slachtoffers van dergelijk geweld toegang krijgen tot de rechter. Het moet ervoor zorgen dat vrouwen passende bescherming en steun krijgen en dat er maatregelen worden genomen om te voorkomen dat geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld überhaupt plaatsvinden. Het voorstel bevat ook regels inzake coördinatie en samenwerking, en maakt toezicht en handhaving op EU-niveau mogelijk.

Broodnodig middel voor de veiligheid van vrouwen

Als onderdeel van de voorbereidende werkzaamheden voor deze richtlijn heeft de Europese Commissie de afdeling gendergelijkheid van het European Equality Law Network verzocht een studie uit te voeren waarin de strafwetgeving van 31 Europese staten inzake op gender gebaseerd geweld tegen vrouwen (GBVAW), met inbegrip van door ICT gefaciliteerd geweld, onder de loep wordt genomen. De resultaten van deze studie zijn gebruikt als input voor het wetgevingsvoorstel. Uit de studie is gebleken dat het niveau van bescherming dat de nationale wetgevingen vrouwen bieden, sterk uiteenloopt, waardoor de voorgestelde richtlijn een hoognodig instrument is om de veiligheid van vrouwen te waarborgen en een gelijkwaardige deelname aan alle aspecten van de samenleving in de hele EU mogelijk te maken.

De gender-stream van het European Equality Law Network wordt aan de Universiteit Utrecht gecoördineerd door:

De internationaal vergelijkende studie is mede geschreven door Lorena Sosa, assistant professor bij het Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten (SIM), aan de Universiteit Utrecht.

Gender Equality

Het onderdeel gendergelijkheid van het European Equality Law Network wordt gecoördineerd aan de Universiteit Utrecht. Het netwerk informeert de Europese Commissie over de tenuitvoerlegging van de Europese wetgeving en over de laatste ontwikkelingen in het nationale beleid, de wetgeving en de jurisprudentie in 36 Europese staten met betrekking tot gendergelijkheid en non-discriminatie. Alle publicaties: Thematische rapporten, European Equality Law Reviews en nationale flash reports, zijn te vinden op onze website die meerdere keren per week wordt bijgewerkt met de laatste ontwikkelingen.

European Equality Law Network