Dan Hassler-Forest in de Volkskrant over de 'killer clown'

De clown Pennywise in de tv-serie It (1990). Bron: YouTube (still)

Onlangs dook ook in Nederland de zogenaamde 'killer clown' op. Verklede clowns bedreigen of achtervolgen nietsvermoedende passanten, al dan niet bewapend. In de Volkskrant (11 oktober) was dr. Dan Hassler-Forest (Media en performance) aan het woord over de aantrekkingskracht van het clownskostuum.

Dr. Dan Hassler-Forest. Foto: Ed van Rijswijk
Dr. Dan Hassler-Forest

Volgens de mediawetenschapper is het niet vreemd dat juist de clown wordt gekozen als angstaanjagende verschijning. "In het horrorgenre wordt vaak gebruikgemaakt van lichamen die net niet menselijk zijn. Dat is een clown ook niet, met zijn witte gezicht en overdreven uitdossing." Bovendien refereren makers aan de kindertijd en dingen die in een andere context heel gewoon en onschuldig lijken. "Een clown in het circus tussen andere clowns is heel normaal, alleen in een bos is het angstaanjagend," aldus Hassler-Forest.