Corona: een emancipatie-killer

Future of Work podcast aflevering met Joop Schippers en Mara Yerkes

Mara Yerkes in de studio voor de Future of Work podcast
Mara Yerkes, Peter Kruyen, Joop Schippers & Glenn van der Burg.

Door de Coronacrisis hebben we massaal thuis gewerkt de afgelopen maanden – en het gaat voor de meeste werkenden nog lang door. Wat is de impact van veel thuiswerken? Wat doet het bijvoorbeeld met de werk-privé balans, de motivatie en de verbondenheid? Het heeft ook impact op de verhoudingen tussen mannen en vrouwen en met vrouwen aan de top.

We gaan er in de studio over in gesprek met prof. Joop Schippers en universitair hoofddocent Mara Yerkes van de Universiteit Utrecht en Peter Kruyen universitair docent bij de Radboud Universiteit. Eelke Pol, Hoofd HR van de Gemeente Gouda, is aan de telefoon.

Onderzoek geleid door Mara Yerkes

De coronacrisis heeft een groot effect op de werk- en thuissituatie van Nederlandse gezinnen met kinderen. Voor moeders veranderde er gemiddeld meer dan voor vaders. Moeders hebben minder vrije tijd dan vaders, ervaren meer werkdruk en nemen nog altijd meer huishoudelijke en zorgtaken op zich. Dit blijkt uit onderzoek van sociologen Mara Yerkes en Chantal Remery, (Universiteit Utrecht) dat zij samen met onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit hebben gedaan.

Lees hier meer over

Over Future of Work

Werk verandert: innovatie, digitalisering, en globalisering beïnvloeden ons werk. Deze maatschappelijke verandering biedt kansen en brengt uitdagingen met zich mee voor de organisatie van werk. People Power maakt samen met de Future of Work Hub van de Universiteit Utrecht een reeks programma’s over de toekomst van werk. De Future of Work Hub is een platform waar wetenschappers, organisaties en beleidsmakers samen maatschappelijke vragen beantwoorden over werk.

Meer luisteren van Future of Work? Klik hier. Of wil je een overzicht van al onze reeksen en afleveringen, dat vind je hier.

Abonneren

Je kunt People Power nu ook op Spotify luisteren! Hier kun je de afleveringen dan ook offline luisteren. Klik hier voor de People Power Podcast op Spotify. Meld je aan en volg ons.

Wil je op de hoogte blijven van alle Podcasts? Meld je dan aan voor People Power op WhatsApp. Sla het nummer 06 45 66 75 48 op in je contacten en stuur een bericht “PODCAST AAN”, dan houden wij jou op de hoogte over nieuwe afleveringen.

Elke maandag van 15 tot 17 uur hoor je People Power op New Business Radio. Wil jij de programma’s gratis en automatisch op je mobiel? Abonneer je hier op de Podcast

Wil je weten hoe je onze podcast op je iPhone, Android, Computer of SONOS krijgt, klik dan hier voor onze handleiding.