Centre for Digital Humanities presenteert staf en studenten onderwijsprogramma voorjaar 2024

Het Centre for Digital Humanities (CDH) presenteert met trots haar onderwijsprogramma voor het voorjaar 2024. De meeste workshops zijn op maat gemaakt voor staf en studenten van de Faculteit Geesteswetenschappen. De lezingen zijn staan open voor iedereen.

Het aankomend programma bevat gloednieuwe digital humanities (DH) workshops, met onder andere een inleiding tot web scraping, het professioneel opmaken van documenten in LaTeX en het effectief doorzoeken van grote online krantenarchieven. Ook introduceren we een nieuwe workshop over de fundamentele stappen van het het verzamelen, construeren en verkennen van datasets. Een aantal klassiekers staan ook op de agenda, zoals de populaire programmeertaal Python en kwalitatieve data-analyse met behulp van de NVivo software.

Mis de lezing van Lorena De Vita niet, die onlangs toegang heeft gekregen tot de persoonlijke historische dagboeken van een Duitse jurist die herstelbetalingen zocht voor Holocaustoverlevenden. Met een NWO-subsidie is De Vita een project gestart om Handwritten Character Recognition (HCR) -technologie in te zetten om de dagboeken te ontcijferen.

Het CDH biedt ook een-op-een brainstormsessies aan met CDH strategisch adviseur Antal van den Bosch en een inspiratiesessie over hoe DH methoden effectief in het onderwijs kunnen worden geïntegreerd.

Bekijk hier het hele CDH onderwijsprogramma.

Verantwoord gebruik van GenAI in het onderwijs

Met de snelle vooruitgang van Generatieve Artificial Intelligence (GenAI), wordt het steeds belangrijker voor docenten en studenten in de geesteswetenschappen om de toepassingen en potentiële risico's ervan te verkennen. Om deze verkenning te ondersteunen, organiseert het CDH GenAI-trainingsessies en discussies die zijn afgestemd op docenten. Om op de hoogte te blijven van deze initiatieven, kun je je abonneren op de CDH nieuwsbrief.

Het Humanities GenAI team helpt bij het formuleren van richtlijnen en advies, met de nadruk op ethische overwegingen en didactische aspecten die essentieel zijn voor het werken met GenAI. Lees hun advies en achtergrondinformatie.

Over het CDH

Het Centre for Digital Humanities (CDH) heeft tot doel alle staf en studenten van de Faculteit Geesteswetenschappen te ondersteunen in het verrijken van hun digitale en computationele vaardigheden en daarbij een ethische en kritische DH benadering te bevorderen. Wij doen dit door het aanbieden van DH cursussen voor staf en studenten, een wekelijks inloopspreekuur, op maat gemaakte onderzoekstools, advies bij technische oplossingen en computationele methoden in onderzoek en onderwijs, en hulp bij digitale componenten in financieringsaanvragen.