Call for proposals OnderwijsFestival: onderzoek je eigen onderwijs

Donderdag 7 maart 2024 vindt het jaarlijkse onderwijsevenement van de UU plaats: het OnderwijsFestival. Op dit evenement treffen UU’ers elkaar in verschillende sessies om ideeën uit te wisselen en inspiratie op te doen over kwaliteit en ontwikkelingen in het onderwijs. Op het festival is speciale aandacht voor docenten en andere medewerkers die onderzoek doen naar hun eigen onderwijs (Scholarship of Teaching and Learning, SoTL) en hun (research-informed) plannen, voortgang en resultaten daarover willen delen.

Docenten vanuit alle disciplines worden uitgenodigd om hun projecten gericht op het bevorderen van het leren van studenten te presenteren. Dit betreft onderwijsprojecten die research-informed zijn (bijv. door voort te bouwen op onderwijswetenschappelijke literatuur) of zelf systematisch en research-based onderwijs(verbeteringen) onderzocht hebben.

Oproep voor onderwijsprojecten

We nodigen docenten uit om een abstract in te dienen over dergelijke (onderzoeks)projecten en daarover plannen, voortgang of resultaten te delen. Docenten van wie een abstract wordt geselecteerd, zal worden gevraagd hun project mondeling of aan de hand van een poster te presenteren tijdens het OnderwijsFestival. Op de dag zelf is er veel ruimte voor vragen en discussie over de projecten. Er zijn drie mogelijkheden:

• Een onderzoeksidee. Dit is een idee voor het onderzoeken van je eigen onderwijs, maar is nog niet concreet. Het doel is om input te krijgen om het uit te werken tot een project.
  • Een voorgenomen of net begonnen research-informed onderwijsproject. Het doel hierbij is input krijgen of aanscherpen van de onderwijsverbetering of de onderzoeksopzet.
  • Een afgerond research-informed onderwijsproject. Het doel is om de onderwijsverandering, de onderzoeksmethode, de resultaten en de aanbevelingen voor andere docenten te delen.
    • De abstracts zoals die worden ingediend worden opgenomen in het abstract boek. Ook worden ze gepubliceerd in de Teaching and Learning Collection. Er is na acceptatie van een abstract geen mogelijkheid meer tot wijzigen.

De inzendingen worden door de commissie ingedeeld op mondelinge en posterpresentaties.

Beoordelingscriteria

Het abstract wordt beoordeeld op in hoeverre het:

• is gericht op beter doceren en leren van studenten (in specifieke of brede zin)
  • gebaseerd is op een systematische, empirische of theoretisch-conceptuele aanpak, d.w.z.:
    • het voortbouwt op en gebruikmaakt van bestaande kennis, bijvoorbeeld eerdere ervaringen of relevante literatuur en theorie;
    • het methoden en/of procedures beschrijft die worden gebruikt voor onderzoek naar doceren en leren van studenten of onderwijsbenaderingen (met betrekking tot het vakgebied) in het algemeen;
    • een duidelijke beschrijving geeft van de resultaten en de conclusies die uit de resultaten kunnen worden getrokken;
  • een duidelijke focus en structuur heeft.

Voor de categorie van het onderzoeksidee geldt dat het zal toewerken naar een project dat aan bovenstaande eisen voldoet, maar waar nog input voor verzameld moet worden.

Deadline

Zend je bijdrage voor deze call uiterlijk 1 februari 2024 in. Indieners horen uiterlijk op 16 februari of ze zijn geselecteerd om hun abstract te presenteren, ofwel als mondelinge presentatie of aan de hand van een poster.

Download hier het formulier voor het indienen van abstracts