Call for proposals – Kunstmatige intelligentie in het onderwijs

Afgelopen maanden heeft de toepassing van kunstmatige intelligentie in het onderwijs een vlucht genomen en dan met name van chatbots zoals ChatGPT. De Universiteit Utrecht vindt het belangrijk om te verkennen hoe deze technologie zich kan en zou moeten verhouden tot het UU-onderwijs en stelt vanuit het USO-fonds middelen beschikbaar om dit in een faculteitsoverstijgend project te verkennen.

AI-chatbot technologie raakt op drie verschillende manieren het onderwijs en stellen alle drie een ander perspectief centraal:

  1. Studenten kunnen deze technologie gebruiken om hun leerproces te ondersteunen of inzetten bij het maken van opdrachten, al dan niet zo bedoeld door de docent. Beschikbaarheid van AI chatbots heeft consequenties voor leeractiviteiten en toetsing. Welke mogelijkheden voor leren schept AI-technologie? Welke risico’s zijn er? Hoe kunnen we als UU omgaan met deze kansen en risico’s?
  2. Docenten kunnen AI-chatbots gebruiken ter ondersteuning van hun eigen doceertaken. Zij kunnen door chatbots inspiratie opdoen voor een onderwijsontwerp of hen bijvoorbeeld gebruiken om vragen van studenten te beantwoorden. Op welke manieren kunnen chatbots docenten verder ondersteunen en hoe helpt het hen in professionalisering? Welke kansen en risico’s zijn er en hoe kunnen we daar als UU mee omgaan?
  3. Het werkveld verandert door de beschikbaarheid van chatbots. Banen en bijbehorende werktaken veranderen. Dat betekent dat onze studenten na afstuderen aan de slag zullen gaan in een werkomgeving waarin zij mogelijk een deel van de werktaken zullen uitvoeren met ondersteuning door een chatbot. Welke vaardigheden vraagt dit van onze studenten? En welke consequenties zou dit kunnen of moeten hebben voor het UU-onderwijs? Hoe kunnen we hier als UU mee omgaan?

Alle drie deze perspectieven zijn interessant om nader te verkennen en we nodigen aanvragers dan ook van harte uit om voorstellen op één of meerdere van bovenstaande perspectieven in te dienen, of zelfs een ander perspectief centraal te stellen.

We vragen nadrukkelijk om in het USO-project gebruik te maken van - of aan te sluiten bij - lopende (facultaire) projecten en initiatieven op het gebied van AI en onderwijs. Het doel van deze call is mede om lopende initiatieven binnen de UU samen te brengen.

In het USO-project kan gebruik gemaakt worden van een al bestaand begeleidingsteam dat samenwerking met de directies binnen de Universitaire Bestuursdienst coördineert. Ook is er onderwijskundige expertise beschikbaar om bij te dragen aan het project.

Voorwaarden

Er is €250.000 beschikbaar voor de uitvoering van projecten op dit thema. We verwelkomen aanvragen met een begroting van €125.000 of €250.000. Er kunnen dus één of twee projecten bekostigd worden. Projecten starten in kalenderjaar 2023.

Deze interfacultaire USO-projecten met een looptijd van 2 tot 3 jaar hebben een faculteitsoverstijgend karakter en worden dus door meer dan één faculteit ingediend. We honoreren alleen projecten die niet door het primaire onderwijsproces bekostigd worden.

We willen snel de vruchten plukken van de opbrengsten van het project en vragen om in de projectbeschrijving een jaarlijkse oplevering van tussentijdse resultaten op te nemen.

Dubbele financiering is uiteraard niet mogelijk. Het is wel mogelijk om al gefinancierde (facultaire) projecten verder uit te breiden met behulp van dit fonds.

Procedure

Een aanvraag wordt geschreven door een consortium, onder leiding van een consortiumleider. Een consortium co-leiderschap behoort ook tot de mogelijkheden.

Op 23 mei wordt een oploop georganiseerd voor iedereen die geïnteresseerd is in dit thema en zich mogelijk wil aansluiten bij een consortium of wie zich wil aanmelden als consortiumleider. Deze bijeenkomst vindt plaats op 23 mei, van 10:30 tot 12 uur in ruimte het Buys Ballotgebouw ruimte 0.71. Dit moment is een goede gelegenheid om een consortium te smeden en hiervoor een consortiumleider te selecteren. Het staat uiteraard ook vrij om hier buiten deze bijeenkomst vorm aan te geven.

Tijdens de bijeenkomst zal gevraagd worden om korte te vertellen op welke manier jij nu al bezig bent met Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs, en/of hoe je zou willen bijdragen aan een project.

Mocht je wel willen bijdragen als consortiumlid of -leider, maar niet aanwezig kunnen zijn op de bijeenkomst, dan mag je een bericht sturen aan cat@uu.nl onder vermelding van ‘USO- Kunstmatige intelligentie in het onderwijs’, waarin je aangeeft hoe je zou willen bijdragen aan een project (als consortiumlid, of -leider; welke activiteiten zou je in het project willen bijdragen?). Wij zullen deze delen tijdens de bijeenkomst, waardoor andere deelnemers contact met je kunnen zoeken om samen een consortium te smeden.

Wil je consortiumlid worden, stem dit dan eerst af met je onderwijsdirecteur en leidinggevende. Consortiumleiders informeren hun onderwijsdirecteur, leidinggevende, vice-decaan onderwijs en decaan vóórafgaand aan hun aanmelding. Dit is belangrijk omdat het voorstel uiteindelijk door de decaan wordt ingediend. Consortiumleiders worden gevraagd om uiterlijk 6 juni een motivatie (300 woorden), reflectie op het thema (300 woorden), onderwijs-CV (max 2 A4), projectidee (max 1 A4), aan te vragen bedrag en beschrijving van de gewenste consortiumsamenstelling en al aangesloten consortiumleden in te sturen via onderstaand formulier.

Op basis hiervan nodigt de USO beoordelingscommissie een beperkt aantal consortiumleiders uit tot het uitwerken van een voorstel (deadline 29 juni). Daarbij kan de commissie ook consortia adviseren om een gezamenlijk voorstel uit te werken.

De uitgenodigde consortiumleiders kunnen hun voorstel toelichten in een pitch op 7 juli.

Meld je via dit formulier aan als consortiumleider

Beoordelingscriteria

Projectvoorstellen worden beoordeeld op de volgende criteria:

Verwachte opbrengsten van het project (50%)

  1. Wordt in de probleemverkenning overtuigend uiteengezet in welk onderwijsonderdeel een verandering gewenst is en waarom?
  2. Maakt de aanvrager aannemelijk dat de voorgestelde innovatie tot een verbetering of een relevante opbrengst kan leiden (bijvoorbeeld aan de hand van relevante literatuur en voorbeelden uit de praktijk)?
  3. Worden de beoogde opbrengsten, zoals leeropbrengsten, visievorming of concrete producten, duidelijk omschreven?
  4. Zijn de beoogde opbrengsten van meerwaarde voor studenten en/of docenten? Dragen zij bij aan kennis en visievorming op het gebruik van AI Chatbots in het onderwijs?
  5. Wat is de reikwijdte van het project? Hoeveel studenten, docenten, opleidingen, faculteiten worden bereikt?
  6. Maakt de aanvrager aannemelijk dat het project ook voor anderen, buiten het consortium, interessant kan zijn?

Kwaliteit van het projectplan (50%)

  1. Zijn de activiteiten, gehanteerde methodes en planning in het projectplan duidelijk omschreven en passend bij het behalen van de beoogde opbrengsten?
  2. Maken het projectplan, de planning en beknopte risicoanalyse de haalbaarheid van het project op overtuigende wijze aannemelijk?
  3. Zijn de planning en begroting realistisch opgesteld?
  4. Beschikt het projectteam over de benodigde expertise om het project uit te kunnen voeren? Zijn de verschillende rollen en taakverdeling duidelijk en passend?
  5. Worden de activiteiten en opbrengsten van het project op een passende wijze geëvalueerd, aan de hand van evaluatiecriteria en -procedures?
  6. Is het disseminatieplan (de plannen voor verspreiding van de resultaten) passend en voldoende ambitieus?

Tijdlijn en formulieren

  • 23 mei 2023: voorlichtingsbijeenkomst en vormen van consortia
  • 6 juni 2023: deadline aanmeldformulier consortiumleider 
  • 29 juni 2023: deadline aanvraagformulier
  • 7 juli 2023: pitchen van voorstel aan beoordelingscommissie
  • September - december 2023: start van het project

Meer weten?

Lees hier meer over het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs of neem met vragen contact op met het Centre for Academic Teaching and Learning via cat@uu.nl.