Bijna 18 miljoen euro voor NMR-consortium

Open access tot geavanceerde NMR-apparatuur en analyses

uNMR-NL
Foto: Reinout Raijmakers

Het uNMR-NL-consortium van coördinator Marc Baldus heeft bijna 18 miljoen euro gekregen van de Nationale Roadmap Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur. Met deze subsidie wordt de NMR-faciliteit aan de Universiteit Utrecht omgevormd tot een landelijk netwerk dat alle Nederlandse high-field NMR-groepen met elkaar verbindt. NWO maakte het nieuws bekend op 30 april.

De Universiteit Utrecht is coördinator van het uNMR-NL-consortium, dat wordt geleid door Marc Baldus, hoogleraar structurele biologie. Nucleaire Magnetische Resonantie Spectroscopie (NMR) en Imaging (MRI) verkennen de magnetische eigenschappen van atomen en bestuderen op niet-invasieve wijze de structuur en dynamiek van moleculen in zowel levende organismen als materialen. Het project ontvangt 17,9 miljoen euro van de Nationale Roadmap Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur.

Open toegang tot geavanceerde NMR-apparatuur

Het is niet de eerste keer dat de onderzoekers zo'n grote subsidie krijgen. In 2012 kreeg uNMR-NL 18,5 miljoen euro toegekend voor het plaatsen van de eerste hypergeavanceerde spectrometer in Nederland, een 1,2 GHz NMR-spectrometer. De ultramoderne NMR-faciliteit (YouTube-video) is in 2015 officieel geopend en bevindt zich op het Utrecht Science Park. "Ons doel is om landelijk open toegang te bieden tot geavanceerde NMR-apparatuur en -analyses, zowel voor wetenschappelijke disciplines als voor de industrie", legt coördinator Marc Baldus uit.

Bredere toepassingsmogelijkheden

De nieuwe subsidie verbreedt de toepassingsmogelijkheden en de NMR-meetcapaciteit van de faciliteit, door het verwerven van nieuwe en het upgraden van bestaande NMR-instrumentatie. Een landelijk netwerk zal het kerncentrum in Utrecht verbinden met andere Nederlandse high-field NMR-groepen, en bevordert daarmee de toegang en uitwisseling tussen lokale NMR-centra en gebruikersgroepen. Dit zogeheten uNMR-NL-grid zal diverse onderzoeksgebieden ondersteunen, uiteenlopend van het bestuderen van ziekten en het ontdekken van nieuwe geneesmiddelen en materialen voor energieopslag en -omzetting, tot het verbeteren van de productie van gewassen en de voedselkwaliteit.

"Dit is denk ik de eerste keer in de wereld dat een heel land zo'n coherent en wijdverbreid plan heeft gemaakt om het nationale NMR/MRI-onderzoek te coördineren om de output en het gebruik voor de Nederlandse samenleving en daarbuiten te maximaliseren", zegt Baldus. "Ik ben erg blij als coördinator voor bijna 10 jaar al dat we dit hebben kunnen ontwikkelen. Dit stelt ons in staat onze huidige en potentieel nieuwe gebruikers optimaal te bedienen, omdat onze apparatuur up-to-date zal zijn en we samen als grid onderzoek zullen doen om de NMR-infrastructuur en expertise voor een gegeven probleem optimaal te benutten."

uNMR-NL ultra-high field NMR facility for the Netherlands

Over uNMR-NL

Het consortium uNMR-NL bestaat uit onderzoeksgroepen van de Universiteit Utrecht, Wageningen Universiteit, Radboud Universiteit, Universiteit Leiden, het privaat-publieke samenwerkingsverband COAST en geassocieerde leden van de medische centra in Utrecht, Amsterdam, Leiden en Nijmegen.

Bij de Universiteit Utrecht zijn de volgende onderzoekers betrokken: Marc Baldus (coördinator), Hugo van Ingen, Markus Weingarth, Andrei Gurinov, Alexandre Bonvin en Gert Folkers.