Bezoek aan Mathematics House in Isfahan

In april bezochten Rogier Bos (universitair docent wiskundedidactiek en docent/ontwikkelaar wiskunde bij U-talent, aan het Freudenthal Instituut) en Wilfred de Graaf (Mathematisch Instituut) het Mathematics House in Isfahan, Iran. Het Mathematisch Instituut en het Freudenthal Instituut onderhouden al vele jaren een goede band met het Mathematics House in Isfahan, waarvoor de basis in de jaren 90 werd gelegd door Prof. Jan Hogendijk. Mathematics House is een organisatie met vestigingen in veel grote steden in Iran. Het doel is de verspreiding en popularisering van wiskunde over alle lagen van de bevolking. In de Mathematics houses worden hiertoe workshops, lezingen en tentoonstellingen georganiseerd.

Aanleiding voor het bezoek van Rogier was een uitnodiging twee workshops te verzorgen. De eerste ging over Muqarnas, een islamitische bouwstijl die onderwerp van studie was voor Hogendijk’s promovenda Silvia Harmsen. Haar proefschrift leidde tot een U-Talentmodule, die Susanne Tak en Rogier de afgelopen jaren een upgrade hebben gegeven onder andere met behulp van maquette-elementen die ze vervaardigen met behulp van de 3D-printer van het Teaching & Learning Lab. De workshop werd bezocht door zo’n 50 mensen, waaronder middelbare schoolleerlingen, docenten, studenten, universitair docenten en algemeen geïnteresseerden. Het was heel inspirerend om met zo’n gemêleerde en enthousiaste groep mensen aan de slag te zijn.

Onder de bezoekers was ook een kunstenaar uit een geslacht van Muqarnas-ontwerpers. Hij vertelde dat de wiskundige methoden uit de workshop niet de zijne waren en nodigde Rogier en Wilfred uit zijn atelier te bezoeken de volgende ochtend. Dit leverde nieuw inzicht in hoe Muqarnas tegenwoordig gefabriceerd worden, te verwerken in de U-Talentmodule van komend jaar. De tweede workshop ging over de Wiskunde B-dag opdracht van dit jaar. Iran doet al mee aan de Alympiade via het Mathematics House en heeft interesse om vanaf nu ook aan de Wiskunde B-dag deel te nemen.