Beurs voor promotieonderzoek naar industrieel veiligheidsbeleid in Europa

Militairen © iStockphoto.com

Het bestuur van het Utrechts Universiteitsfonds heeft uit naam van het Swaantje Mondt Fonds besloten om Nathan Meershoek een subsidie toe te kennen voor zijn promotieonderzoek naar het EU aanbestedingsrecht in de militaire sector en het aanbestedingsbeleid van verschillende EU lidstaten.

Het feit dat het onderzoek van Meershoek naast rechtsgeleerdheid ook raakvlak heeft met wiskundige principes, leverde hem een beurs op van  € 3.020 uit dit bijzondere fonds, dat graag onderzoek steunt met zowel een juridische als een bèta achtergrond. Ook het feit dat hij verschillende Europese landen wil onderzoeken was een pluspunt. "Het cruciale moment in een aanbesteding is de vergelijking van inschrijvingen. Aanbieders willen weten hoeveel ze in de kwaliteit – ten koste van de prijs - moeten investeren om tot de economisch meest voordelige inschrijving te komen”, schreef promovendus Meershoek in zijn aanvraag. “De combinatie van fundamentele juridische principes en wiskunde principes, (gunningsmethoden en scoregrafieken van de wiskundige formule) ligt aan de basis van het instrument van de aanbesteding.”

“De combinatie van fundamentele juridische principes en wiskunde principes ligt aan de basis van het instrument van de aanbesteding.

Nathan Meershoek
Promovendus bij het departement Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht.

Recht en wiskunde bij militaire aanbestedingen

“Bij militaire defensiecontracten worden de kwaliteit en de prijsverhouding nog complexer dan bij reguliere aanbestedingen”, aldus Meershoek, “aangezien ministeries van Defensie ernaar streven dat alle specifieke contracten bijdragen tot het algemene niveau van nationale veiligheid.” Hoe meet en vergelijk je het niveau nationale veiligheid van verschillende inschrijvingen, terwijl de EU en de NAVO hier ook een rol in spelen?

Data in Europa verzamelen

Met zijn toegekende beurs is Meershoek van plan om data te verzamelen over militaire industrieën in Europa. Hij wil het industriële beleid en het aanbestedingsbeleid vergelijken van verschillende EU lidstaten in de militaire sector. Past de praktijk van competitief militaire aankoop binnen de wettelijke kaders van EU-verdragen? En hoe past aanbesteden in de geopolitieke en economische context van de aanschaf van militaire goederen? Is dat een goed juridisch instrument om de nationale én de EU veiligheid te garanderen? Dat zijn vragen die hij in zijn proefschrift poogt te beantwoorden. Nathan Meershoek is als promovendus verbonden aan het UUcEPP (Utrecht University Centre for Public Procurement) en RENFORCE (Utrechtse Centrum voor Regulering en Handhaving in Europa).

Swaantje Mondt fonds

In het najaar van 2016 is het Swaantje Mondt fonds opgericht door Martine en Jaap Mondt, ter nagedachtenis aan hun te jong overleden dochter. Het echtpaar heeft aan de Universiteit Utrecht gestudeerd; zij heeft een juridische achtergrond, hij is een bètawetenschapper. Doel van het fonds is om Nederlandse promovendi in staat te stellen een deel van hun onderzoek in het buitenland te laten verrichten, dan wel buitenlandse promovendi de gelegenheid te bieden een deel van hun onderzoek in Nederland uit te voeren. Het fonds richt zich hoofdzakelijk op promotieonderzoek op het terrein van de rechtsgeleerdheid enerzijds en het terrein van de mathematische – en natuurwetenschappen anderzijds. Onderzoek waarin een combinatie van genoemde disciplines aan de orde is, heeft een pre, maar het is geen noodzakelijke voorwaarde om in aanmerking te komen voor financiële ondersteuning.