Beurs voor onderzoek naar gebaggerd havensediment als koolstofneutraal bouwmateriaal

Door uitgebaggerd sediment uit de Rotterdamse haven te gebruiken, zal het project de mogelijkheden testen rondom de transformatie van het havensediment naar bouwmaterialen met een neutrale of zelfs negatieve CO2-voetafdruk.

Een team onderzoekers van de Universiteit Utrecht en het NIOZ hebben een beurs gewonnen van de NWO Topsector Water & Maritiem. Deze subsidie gaan zij gebruiken om het potentieel van gebaggerd havensediment als koolstofneutrale bron voor bouwmaterialen te onderzoeken. Het team zal dit uitvoeren in samenwerking met de haven van Rotterdam, Royal IHC, Van Oord, NETICS, Wetsus en TNO.

Elk jaar worden wereldwijd miljoenen tonnen sediment gebaggerd voor havenonderhoud. Door oxidatie van het sediment komen CO2 en vervuilende stoffen vrij. Momenteel wordt sediment of naar de zee getransporteerd, of het wordt door hoge niveaus van giftige stoffen en zware metalen opgeslagen. Hierdoor is baggeren duur, wat misschien voorkomen kan worden als het sediment als hulpbron gebruikt wordt.

Gebaggerd sediment als potentieel bouwmateriaal

Hoewel gebaggerd sediment kan dienen als potentieel bouwmateriaal, moet het bewerkt worden om negatieve gevolgen voor het milieu te voorkomen. Door verschillende klassen in sedimentkwaliteit te gebruiken uit de grootste Europese haven - de haven van Rotterdam, zal het project de mogelijkheden testen om het sediment als bouwmateriaal met neutrale of negatieve CO2-voetafdruk te gebruiken.

Mineralen helpen in neutrale koolstofopslag

De onderzoekers gaan beoordelen hoe de toevoeging van zogehete reactieve silicaatmineralen – in het bijzonder olivijn, een mineraal bekend om zijn neutrale koolstofopslag – gebaggerd sediment kan omvormen van afval naar hulpbron.

“Het doel van het project is om ons begrip van de uitdagingen, maar vooral ook de mogelijkheden die komen met het hergebruik van havensediment te veranderen,” zegt prof. dr. Jasper Griffioen van het Copernicus Instituut van Duurzame Ontwikkeling en TNO. “We gaan vaststellen of simpele, natuurlijke verbeteringen gebruikt kunnen worden om gebaggerd havensediment om te zetten van afvalproduct naar hulpbron”.

NWO persbericht