Beste energiebespaarder in Powersaver Game beloond met prijs

Gezin bespaarde 36% met app van promovendus Jan Dirk Fijnheer

Uitreiking prijs aan winnaars Powersaver Game in Diemen

De familie Huisman uit Diemen bereikte een energiebesparing van 36% met de Powersaver Game, en won daarmee de prijs voor beste bespaarder. De Powersaver Game is een app voor energiebesparing, ontwikkeld door informatica-promovendus Jan Dirk Fijnheer. Hij reikte afgelopen week samen met de Diemense wethouder van Energie & Duurzaamheid Matthijs Sikkes-van den Berg een dinercheque van 150 euro uit aan de familie Huisman.

De familie Huisman deed de afgelopen tijd mee aan het energiebesparingsspel Powersaver Game in Diemen, en was blij verrast met de winst. “We hadden niet verwacht 36% te kunnen besparen. En dat in de corona-tijd. We zijn trots op dit resultaat!” De wethouder sprak lovende woorden voor dit initiatief van de Universiteit Utrecht in samenwerking met Hogeschool Inholland, stichting Daarom Duurzaam Diemen en stichting Duurzaam Dorp Diemen.

Powersaver Game

De Powersaver Game is ontwikkeld door Jan Dirk Fijnheer, promovendus bij Universiteit Utrecht en onderzoeker bij Hogeschool Inholland. De game daagt huishoudens uit om in drie weken 15% te besparen op het energieverbruik. Fijnheer: “Wij zijn de eerste die het gelukt is om de slimme energiemeter te koppelen aan een game. En de resultaten zijn verbluffend. De gemiddelde besparing is opgelopen tot 25% en de verwachting is dat dit blijvend is. De huishoudens besparen honderden euro’s op de energiejaarrekening en hebben hun global footprint significant verkleind.”

Duurzaam gedrag

Powersaver Game is onderdeel van een groter onderzoek van Fijnheer over hoe ‘serious gaming’ kan bijdragen aan beïnvloeding en verandering van duurzaam gedrag. Hij gaat de resultaten de komende maanden verwerken in een wetenschappelijke publicatie. Fijnheer is enthousiast over het onderzoek tot nu toe. “Door inzicht in je verbruik in combinatie met het spelplezier van de game is besparen op je energierekening een stuk leuker geworden. En je helpt ook mee aan een duurzamere wereld.”

Vervolgonderzoek

Fijnheer is ook bezig met plannen voor vervolgonderzoek met Powersaver Game. “De grote wetenschappelijke vraag die we aan het beantwoorden zijn is wat in de game er nu precies voor zorgt dat men gemotiveerd blijft om energie te besparen. Ondertussen spreken de resultaten ook al voor zich, en daarom moet deze game op grotere schaal worden ingezet.” Wethouder Sikkes-Van den Berg heeft toegezegd hierbij graag de gemeente Diemen verder in te betrekken.