‘Als we gaan denken in taken, kan iedereen meedoen’

Mensen met een beperking welkom bij de UU

De Universiteit Utrecht wil meer mensen met een arbeidsbeperking op de werkvloer. Daarom werkt de universiteit samen met diverse organisaties, waaronder sociaal werkbedrijf Biga Groep. Een van de drijfveren achter deze succesvolle samenwerking is detacheringsconsulent Bernadette Voorendt. Aan Rinske van Herwaarden, inclusiecorrespondent en voormalig werknemer van Biga Groep, vertelt zij over het bieden én pakken van kansen binnen de universiteit.

EDI inclusiecorrespondenten: foto Bernadette Voorendt
Bernadette Voorendt

Banen creëren

“Bij Biga Groep uit Zeist werken mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking, of een combinatie daarvan,” vertelt Bernadette. “Als detacheringsconsulent coördineer ik het plaatsingsproces van deze mensen bij reguliere organisaties, zoals de Universiteit Utrecht. Sinds 2016 zijn er ruim vijftig mensen via Biga Groep doorgestroomd naar een dienstverband bij de universiteit.”

“In samenwerking met de Universiteit Utrecht koppelen we een werkplek en een werkzoekende aan elkaar. Dit gebeurt in het kader van de Participatiewet. De universiteit creëert banen op basis van specifieke taken binnen een afdeling of een profiel van een werkzoekende. Wanneer iemand via Biga Groep geplaatst wordt, onderzoeken en ontdekken we of het een passende plek is en hoe deze participant zijn kwaliteiten het beste kan inzetten. Wanneer een plaatsing geslaagd blijkt, streeft de Universiteit Utrecht ernaar de gedetacheerde medewerker na twaalf maanden een dienstverband aan te bieden.”

Kansen bieden

Om te zorgen dat een plaatsing succesvol is voor zowel de medewerker als de afdeling, stemt Bernadette constant af wat er nodig is. “Het is maatwerk. Een enkele keer moeten we de conclusie trekken dat een takenpakket niet bij een medewerker past. Maar ik zie vooral personen die enorm groeien binnen de universiteit. De mensen waar we mee werken, hebben vanwege hun beperking vaak al veel tegenslagen gehad in hun leven. Het is mooi om te ervaren hoe ze zich positief ontwikkelen op professioneel én persoonlijk vlak.”

'Ik waardeer het dat de Universiteit Utrecht veel ruimte biedt in het creëren van passende banen'

“De Universiteit Utrecht kan trots zijn op zichzelf. Het merendeel van onze mensen stroomt door naar een dienstverband bij de universiteit en dat zijn dus allemaal passende plaatsingen. Het is prettig om te merken dat de Universiteit Utrecht gewend is aan samenwerken met mensen in ontwikkeling. Zo is er bijvoorbeeld veel ruimte in het afstemmen en bijsturen rondom gecreëerde banen.”

Kansen pakken

“Wat ik veel zie, is dat participanten niet direct de kansen pakken die de Universiteit Utrecht biedt,” zegt Bernadette. “De universiteit spoort mensen aan om te groeien op professioneel vlak, maar niet iedereen gebruikt deze ontwikkelruimte. Ik zie vaak dat gedetacheerde medewerkers de lat enorm hoog leggen voor zichzelf. Wat voor hen werkt om deze verwachtingen te kunnen managen, is leren wat reëel is op de werkvloer en wat niet. Wanneer je het jezelf gunt om fouten te maken, kun je je verder ontwikkelen.”

“Jij bent een van de medewerkers die zichzelf tegenhield vanuit perfectionisme,” richt Bernadette zich tot Rinske: “Je pakte meer verantwoordelijkheid op toen je collega onverhoopt enkele weken afwezig was. Je liet je niet meer leiden door de angst om fouten te maken en deed het werk zo goed als mogelijk was. Zowel jijzelf als je team leerde dat je meer kon dan je dacht. Je zelfvertrouwen groeide en intussen heb je steeds meer eigen projecten. Het is misschien niet de prettigste manier om zo’n les te leren, maar deze kans werkte wel. Ik moedig iedereen aan om te zoeken naar wat voor jou werkt.”

'Iedereen is in staat om taken uit te voeren'

“Het vinden van een passend takenpakket en geschikte werkomgeving kan een zoektocht van jaren zijn. Je solliciteert op een bepaalde functie en hebt pech wanneer je hier niet in past. Vrijwel iedereen is echter in staat om taken uit te voeren; het is de functie die het moeilijk maakt. Denk aan de combinatie van taken, de snelheid, het niveau, het zelfvertrouwen, et cetera. Wanneer je meer maatwerk kunt leveren door te denken in taken, kan iedereen meedoen.”

Waarde toevoegen

“Natuurlijk begrijp ik dat het spannend is om iemand uit de doelgroep aan te nemen,” zegt Bernadette. “Ik zie dat gedachten als ‘doe ik het wel goed?’ ook bij leidinggevenden spelen. Ter ondersteuning hierin biedt de Universiteit Utrecht trainingen aan en zijn er facultaire ambassadeurs beschikbaar voor advies. Ik ken veel situaties waar de plaatsing van een medewerker met een arbeidsbeperking succes- en waardevol uitwerkt voor de hele afdeling. Een win-win.”

“Blijvend aandacht houden voor het vormgeven van nieuwe banen kost energie, maar betekent veel voor mensen,” stelt Bernadette tot slot. “Het is waardevol om daar een bijdrage aan te leveren. Ik gun iedereen de kans om te participeren in werk en daar plezier aan te beleven. Wat ik medewerkers van de universiteit dan ook wil meegeven, is om na te denken over de vraag ‘kan ik iemand kansen bieden om mee te doen?' En meld je ideeën dan ook aan bij een facultaire ambassadeur.”

Informatie voor medewerkers

Ben je medewerker bij de Universiteit Utrecht en wil je een participatiewerkplek creëren of participant begeleiden? Bekijk de informatievoorziening hierover op intranet: Werkplek creëren voor een participant.